قرآن یک کتاب معمولی نیست بلکه یک معجزه است. مهمترین اعجاز قرآن در فصاحت و بلاغت بی‌همتای آن می‌باشد. قرار گرفتن کلمات در آیات قرآن از چنان نظم و انسجامی برخوردار است که جابه جایی کلمه‌ای در آن غیر ممکن است این انسجام باعث آهنگ و موسیقی دلنشین و شگفت‌انگیز کلام قرآن می‌شود. علاوه بر فصاحت و بلاغت، انواع صنایع بدیعی در کلام قرآن مشاهده می‌شود؛ که «تشابه الاطراف» یکی از صنایع بدیع معنوی در قرآن می‌باشد. این آرایه ادبی اغلب در تناسب صدر و پایان قرآن مشاهده می‌شود. به طوری که هرگاه متن آیه مربوط به شناخت جهان باشد در بخش پایانی آیه از اسماء الهی نام برده می‌شود. و هر گاه موضوع آیه، مربوط به مسایل اخلاقی باشد در پایان آیه وقایع مربوط به قیامت بازگو می‌شود. و اگر در آیه از احکام و قوانین الهی سخن گفته باشد در پایان آیه به برخی از مسایل اخلاقی پرداخته می‌شود. گاهی در پایان آیات به یکی از صفات ویژه انسان‌ها اشاره می‌شود مانند: خاسرین، ظالمین، منافقین و ... در بعضی از آیات ختم آیه به اسمی از اسماء الهی یا صفتی از اوصاف انسانی اشاره نمی‌شود بلکه توجه بیشتر به موضوع‌ها و معناهای گوناگون است که آیات با آنها خاتمه می‌یابد و تناسبی از لحاظ مطالب مورد تدبر با صدر آن آیات دارد.

منابع مشابه بیشتر ...

65806883abb60.jpg

سخن و سخنوران

بدیع الزمان فروزانفر

سخن و سخنوران، کتابی است نوشتهٔ بدیع‌الزمان فروزانفر در شرح احوال و نقد و سنجش آثار ۵۵ تن نامورترین شاعران پارسی‌گوی قرن‌های سوم تا ششم هجری. سخن و سخنوران اولین بار در سال‌های ۱۳۰۸ و ۱۳۱۲ در تهران به چاپ رسیده‌است.

6506f45828c46.jpg

بدیع القرآن

ابن ابی الاصبع المصری

کتاب بدیع القرآن تالیف ابن ابی الاصبع مصری متوفای سال 656 ه. یکی از ارزشمندترین کتابهایی است که اعجاز قرآن کریم را از نظر بلاغت و شیوایی بیان که به "اعجاز بیانی" معروف است، مورد بررسی قرار داده، و حقا "ناتوانی بشر را از آوردن مثل قرآن" به ثبوت رسانیده است. مولف نه تنها اسلوبهای زیبا و بی مانند تعبیرهای قرآنی که مورد بررسی دانشمندان پیش از خود بوده، با دقت و امعان نظر بیان داشته، بلکه خود نیز تعداد 33 نوع از انواع بدیع قرآن را باداع نموده، و به آخر کتاب افزوده است. این کتاب را مقدمه ای از مصحح مرحوم"حفنی محمدشرف" زینت بخشیده است، مصحح در این مقدمه به نوبت خود آنچه در توان داشته در تبیین آغاز بحثهای بیانی قرآن کریم قرو نگذاشته و خلاصه ای از مراحل تحول و پیشرفت شناخت اعجاز بیانی را تقدیم داشته است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

567d88857beda.PNG

ابلیس، شخصیت مرموز از دیدگاه چند اثر کلاسیک ایران و اروپا

فاطمه شیخلووند

ابلیس در ادیان و مذاهب مختلف، چهره‌ای استثنایی دارد و چنان در پرده ابهام و اوهام فرو رفته است که هنوز،کشف ماهیت وجودی وی، جزو مشکلات اهل تحقیق ـ به ویژه اصحاب دین و عرفان و فلسفه ـ می‌باشد. درباره این شخصیت جنجالی و اسرارآمیز، در طول تاریخ، مطلب و نظرات‌ گوناگونی بیان شده و مخالفان و موافقان بسیاری در خصوص سرکشی‌ها و گستاخی‌های وی سخن گفته‌اند. گروهی از فضلا و دین مداران، او را به‌ جهت عدم متابعت از فرمان الهی محکوم و سرزش کرده‌اند و پاره‌ای از عرفا و متفکران به توجیه نافرمانی وی پرداخته‌اند. در این مقاله، شخصیت‌ ابلیس در چند کتاب معتبر که از آثار جاویدان ادبیات ایران و انگلیس و ایتالیا است، مورد بررسی قرار گرفته تا از دیدگاه‌های مؤلفان و پدیدآورندگان آن آثار، درباره این موجود مرموز و هزارچهره آگاهی‌ حاصل شود.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عرفانی
مقاله