از سقوط شاه سلطان حسین در 1135 تا تاج‌گذاری فتحعلی شاه در 1212 در ایران‌زمین فقط جنگ بود، تاخت‌وتاز بود و غارتگری. مدارس ویران شد، دانشمندان از میان رفتند، آثار هنری به یغما رفت، شهرهای بزرگ نیمه‌ویران یا تمام ویران شد و ثروت مملکت تباه گردید. در زوایای این کتاب دورنمایی از اوضاع این زمان ترسیم شده است. عبدالرزاق بیگ دنبلی بزرگ‌ترین دانشمند دربار عباس میرزا ولیعهد و مترجم این رساله است. نویسنده اصلی کتاب تادئو یودا کروسینسکی لهستانی است که در عنفوان جوانی داخل ارتش شد، سپس وارد فرقه ذهبی یسوعی گردید و در سال 1319 قمری به هیئت مبلغان مسیحی ایران ملحق شد و در سال 1132 ریاست هیئت ژوزئیت‌های ایران را عهده‌دار شد.

منابع مشابه بیشتر ...

65dde8640a433.jpg

امیر روشن ضمیر

غلامحسین یوسفی

موضوع کتاب حاضر در مورد زندگی نامه امیر عنصرالمعالی کیکاووس نویسنده کتاب قابوسنامه تالیف غلامحسین یوسفی که توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است.

65d9ec760c6a8.jpg

فهرست نگارش های صدرای شیرازی

محمدتقی دانش پژوه

صدرالدین محمدبن ابراهیم بن یحیی شیرازی که به صدرای شیرازی و ملاصدرا و صدرالمتالهین نامبردار است از فیلسوفان جامع و صاحب نظر روزگار صفوی است و او اگرچه در کتابهای خود به ویژه در اسفار روش جمع و گرد آوردن نوشته های دیگران را پیش گرفته بود ولی خود او هم در مبحث تعقل و خیال و مثل و حرکت و حدوث عالم و نفس و معاد رای و پندار خاصی دارد که از خود او است و کتر در آثار دیگران دیده می شود. آثار مسلم صدرای شیرازی بر روی هم به چهل کتاب و رساله و مقاله و نامه می رسد که جز سه اصل همه به عربی است و اینک آنها را میشناسم. گذشته از آنها نام 18 اثر است که در فهرستها و سرگذشت نامه ها از آنها یاد شده و برخی از انها باید از صدرالدین محمد دشتکی شیرازی و برخی از پسر خود صدرا باشد و برخی هم گویا نام دیگر رساله های خود صدرای شیرازی است و برخی را هم من چون نسخه انها را ندیده ام نتوانسته ام درباره آنها داوری کنم همه اینها پس ازیاد کردن آثار صحیح شیرازی بنام آثار منحول و مشکوک برشمرده میشود.