این کتاب به نام رشحات عین الحیات تألیف مولانا فخرالدین علی بن حسین کاشفی سبزواری متوفی به سال 939 هجری قمری، از جمله کتاب‌هایی است در شرح احوال و ذکر اقوال مشایخ طریقه نقشبندهی تا پایان قرن نهم هجری. سلسله نقشبندیه از اواخر قرن ششم تا پایان قرن نهم در ماوراءالنهر صاحب مسند و خانقاه و راه و رسم دستگیری و ارشاد بودند و بعدها تا هندوستان بسط پیدا کردند. این کتاب نخستین کتابی است به شمار می‌رود که فقط در شرح حال بزرگان مشایخ یک سلسله خاص از اهل تصوف به زبان فارسی تدوین یافته است.

منابع مشابه بیشتر ...

660e920253dd9.jpg

پنجاه سال خدمت در ایران

میس جین الیزابت دولیتل

این کتاب را انجمن فارغ التحصیلان مدرسه آمریکایی برای آگاهی بیشتر علاقمندان به خدمت و زندگی میس جین الیزابت دولیتل در طول اقامت پنجاه ساله اش در ایران منتشر کرده است.

65ef2775a514b.jpg

بزرگان ما - جلد اول

ع. فاضل زاده بدیع

موضوع کتاب بزرگان ما تالیف ع. فاضل زاده بدیع شرح حال و منتخب اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی است که در سال 1312 منتشر شده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

594687a55c453.png

تاریخ حاتم طائی

ملاحسین واعظ کاشفی

این کتاب یکی از بهترین نمونه‌های نثر فارسی سده نهم هجری است که به خامه حسین بن علی کاشفی سبزواری نگاشته شده است. وی در علوم مختلف تألیفات عدیده‌ای دارد که عموماً به زبان فارسی فراهم آمده است. این رساله یکی از رسائل ادبی و اخلاقی و تاریخی است که کاشفی بر نام سلطان حسین بایقرا نگاشته و به‌طوری که در آغاز این رساله می‌نویسد پادشاه مزبور مثال داد که کاشفی آنچه از اخبار و آثار و سرگذشت حاتم را که در کتابی دیده یا از عزیزی شنیده به فارسی در قید کتابت آورد تا بر احوال حاتم وقوفی تام و اطلاعی تمام حاصل آید؛ بنابراین این رساله را در سال 891 هجری قمری نگارش نمود و تقدیم آن پادشاه کرد.

نثر/متون کهن/ادبی
کتاب
58c15bd42d13c.jpg

مثنوی لب لباب

ملاحسین واعظ کاشفی

مثنوی لب لباب برگرفته از مثنوی معنوی مولانا و گزیده ای از آن به قلم حسین واعظ کاشفی از دانشمندان، نویسندگان و شاعران نیمه دوم سده نهم هجری است. کاشفی کتاب های متعددی در اخلاق، تاریخ، تفسیر، حدیث، تصوف، نجوم، ریاضیات و فقه به فارسی و عربی برجای گذارده است اما آنچه در خصوص مثنوی معنوی انجام داده بدیع و بی بدیل است. او مثنوی را به موضوعات متعددی تقسیم کرده و شعرهای مربوط به هر موضوع را ذیل آن قرار داده است به گونه ای که این اثر همچنان مورد توجه مثنوی دوستان قرار دارد. این نسخه از لب لباب در سال 1333 هجری، به شیوه چاپ سنگی و با قلم نستلیق همراه با حاشیه نویسی متن در لاهور به چاپ رسیده است.

نظم/شعر کلاسیک/گزیده‌ها شعر کلاسیک
کتاب