از میان شاخص‌های حیاتی و نمادهای تمدنی که در دنیای قدیم بر جای مانده، راه ابریشم تنها نمونه‌ای است که مقیاسی فراقاره‌ای دارد و گستره جغرافیایی آن را مرزهای سیاسی کشورها و یا قلمرو اقتدار قومی تعیین نمی‌کند. اهمیت تاریخی آنچه که از این راه باقیمانده یک میراث جهانی با ابعاد تاریخ تمدن بشری است. گردشگری فرهنگی، امروزه اصلی‌ترین انگیزه گردشگری در دنیا است و راه ابریشم یکی از مهم‌ترین نمادهای فرهنگی است که می‌تواند به عنوان یک هدف و مقصد گردشگری مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین در کنار سایر اهمیت‌هایی که بر راه ابریشم مترتب است، کاربردهای توریستی آن به عنوان یک جاذبه مهم گردشگری دارای اهمیت و جایگاه بلندی است.

منابع مشابه بیشتر ...

6267d05658d9f.png

جاده ابریشم

ژان پیر درژ, امیل ام.بوهرر

اصطلاح «جاده ابریشم» رگ و ریشه‌ای نسبتاً جدید دارد. تنها در اواخر قرن نوزدهم بود که فردیناند فون ریختهوفمن ـ جغرافی‌دان و زمین‌شناس آلمانی ـ با تهیه گزارشی درباره جاده‌های تجاری میان چین، آسیای مرکزی و غرب عبارت «جاده ابریشم» را به کار برد. از آن هنگام به بعد این اصطلاح تمامی مجموعه درهم‌تافته مبادلات بازرگانی میان چین و غرب را دربر گرفته و امروزه مورد قبول عام است. با وجود تنوع راه‌ها، ابریشم این فرآورده تجملی که بشر در تمامی دوره‌های نخستین تاریخ خود در پی آن بوده و در شمار نخستین کالاهایی به شمار می‌رفته که میان چین و همسایگان شمالی و غربی‌اش مبادله می‌شده است ـ به نمادی از پیوند و همبستگی میان شرق و غرب بدل می‌شود. اما جاده ابریشم همچنین جاده ادویه، چای، کاغذ و چینی‌آلات نیز بوده است. خواننده با سیر در جاده ابریشم به طول هشت هزار کیلومتر از چین تا ایتالیا در طی این سفر شگفت‌انگیز، آمیزه‌ای از مبادلات و تنوع بی‌کران چشم‌اندازها، فرهنگ‌ها، اقوام و سرزمین‌ها را کشف خواهد کرد.

6006ea0478cff.png

کردستان و توسعه ایرانگردی و جهانگردی؛ مجموعه مقالات ارائه‌شده در نخستین سمینار بررسی و شناخت جاذبه‌های جهانگردی استان کردستان (مهر ماه 1374)

گروهی از نویسندگان

استان کردستان از جمله مناطق زیبا و بکر کشور است که دارای مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی بسیار زیباست. آب و هوای معتدل و مطبوع، کوه‌ها، دره‌ها، رودها، جنگل‌ها و از همه مهم‌تر دریاچه آب شیرین زریوار مریوان و فرهنگ غنی و آداب و رسوم منطقه و آثار باستانی و تاریخی ارزشمند آن هر یک می‌تواند به تنهایی انگیزه‌ای باشد برای تبدیل استان به یک قطب توریستی. این کتاب مجموعه مقالاتی است که در نخستین سمینار بررسی و شناخت جاذبه‌های جهانگردی استان کردستان به سال 1374 برکزار شده است.