در تمدن اسلامي، علوم بلاغي به دنبال بررسي علل اعجاز قرآن کريم حاصل شده است و در زبان فارسي نيز متاثر از منابع عربي و گاه بدون تعمق و در واقع رونويسي از کتاب‌هاي قبلي است. همين امر اشکالاتي را در فهم ويژگي‌هاي برخي از فنون بديعي موجب شده است که سجع ازجمله آنهاست. مطالعه زبان‌شناختي اين حوزه مسائل و نکاتي را مطرح مي‌کند که پاسخ به آنها را مي‌توان با بررسي تاريخي تعاريف موجود به دست آورد. در اين مقاله ضمن بيان اشکالات مطرح شده و تحليل و بررسي تعاريف معاصران و تعاريف قدما و علماي بلاغت، و نيز با توجه به پيشينه سجع و صنعت‌ترصيع و موازنه، کيفيت وزن در سجع بررسي شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

61264bda96dee.jpg

گلستان سعدی

حسن انوری

گلستان نام دار ترین اثر منثور در زبان فارسی است و چون گوهری درخشان بر تارک نثر فارسی می درخشد و در درازنای قرون متمادی که از عمر زبان فارسی میگذرد،نه پیش از آن و نه پس از آن،هیچ نویسنده ای نتوانسته است اثری همانند آن به وجود آورد و در طول قرونی که از زمان سعدی میگذرد کتاب محبوب فارسی زبانان و الهام بخش نویسندگان بوده و ژرف ترین تاثیر را بر زبان فارسی گذاشته است. هدف از تالیف کتاب مذکور آشنایی با عناصر فرهنگ ایرانی در قرن هفتم و شیوه زندگی و اندیشگی مردم در این قرن که در گلستان انعکاس یافته است. آشنایی با کاربرد سجع، شناختن ساخت "حکایت" که در آثار ادبی گذشته ما آمده است و آشنایی با آیات قرآنی و احادیث که در گلستان آمده یا مورد اشاره قرار گرفته است. دکتر حسن انوری سال‏های بسیاری را به تحقیق و تفحص درباره‌ی سعدی و آثارش صرف کرده است. در کتاب گلستان، مولف با توجه به کهن‏ترین نُسَخ (حدود12نسخه) و چاپ‏ های معتبر گلستان، به روش انتقادی و تلفیقی نسخه ه‏ای منقح از گلستان فراهم آورده‏ اند که با شرح و توضیح نیز همراه است.

588b7a9b36a6f.PNG

تطبیق مبانی کلاسیسیسم در فن شعر بوالو و ادبیات فارسی

محمدرضا امینی

مطالعه روابط و مشابهت‌های مکتب‌های ادبی از مباحث مهم ادبیات تطبیقی به شمار می‌رود. یکی از مناسب‌اترین مکتب‌های ادبی برای مقایسه با ادبیات کهن فارسی مکتب کلاسیسیسم است که بیشترین نقاط اشتراک میان مبانی ادبیات اروپایی و ادب فارسی را در آن می‌توان یافت. اصول و مبانی کلاسیسیسم را شاعر و نظریه‌پرداز بزرگ قرن هفدهم فرانسه نیکلا بوالو در کتاب منظوم خود به نام فن شعر به زیبایی بیان کرده است. مهم‌ترین اصل کلاسیسیسم یعنی خرد‌گرایی را در بنیاد نظریه شعر بزرگان ادب فارسی نیز می‌توان دید. در تاریخ نقد و نظریه‌های ادبی، بوالو در میان سلسله شخصیت‌های ادبی بزرگی چون ارسطو و لونگینوس و هوارس قرار می‌گیرد که کتابی درباره فن شعر نوشته‌اند. در اولین قسمت این مقاله، نخست ویژگی‌های مهم حیات فکری و ادبی در فرانسه قرن هفدهم و سپس زندگی و شخصیت نیکلا بوالو بررسی شده است. آن گاه برای تبیین جایگاه کتاب فن شعر وی پیشینه کتاب‌های فن شعر قبل از بوالو در اروپا به کوتاهی آمده است. در قسمت دوم مقاله، با استفاده از متن کامل نخستین سرود فن شعر، که حاوی کلیات و مبانی ادبی است، اساسی‌ترین اندیشه‌های ادبی بوالو بیان شده است. شباهت اندیشه‌های بوالو با نظریات ادبا و شعرای فارسی زبان که در سراسر مقاله یادآوری شده است، نشان می‌دهد که فن شعر بوالو را می‌توان محوری برای مطالعه تطبیعی اصول مکتب کلاسیسیسم و مبانی ادب کهن فارسی در نظر گرفت.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

560707469232d.PNG

تداعی و فنون بدیعی

ناهید طهرانی ثابت

فنون بدیعی از دیرباز مورد توجه علمای بلاغت قرار داشته و تقسیم‌بندی‌های مختلفی از آن صورت گرفته است. ابن معتز، قدامه بن جعفر، ابن رشیق و ابن سنان خفاجی از جمله کسانی هستند که در این زمینه تلاش نموده‌اند. در قرن هفتم، سکاکی پس از تفکیک علوم بلاغی محسنات کلام را به محسنات لفظی و معنوی تقسیم می‌کند که تا قرن‌ها مورد توجه و استفاده قرار می‌گیرد. در دوران معاصر نیز شاهد تقسیم‌بندی‌ها و ملاحظات دیگری هستیم که اغلب بر پایه گذشته صورت گرفته، غیر از مواردی که مبتنی بر دستاوردهای جدید دانش زبان‌شناسی است. با این همه، شعر نو و بررسی بدیع در آن، ما را به طبقه‌بندی دیگری هدایت کرده است و آن تقسیم‌بندی فنون بدیعی بر اساس انواع تداعی است که در سه محور تشابه، مجاورت و تضاد شکل گرفته است. در این مقاله، پس از بررسی تاریخی تقسیم‌بندی‌های موجود، صنایع بدیعی بر اساس انواع تداعی طبقه‌بندی شده است.

فنون ادبی/بلاغت (بیان، بدیع، معانی)
مقاله
55dac6b8ceec7.png

صنایع بدیعی در «شعر نو»

ناهید طهرانی ثابت

صنایع بدیعی از دیرباز مورد توجه شاعران و نویسندگان بسیاری بوده است. علی‌رغم تفاوت‌های آشکاری که شعر نو در عرصة وزن و قافیه و نیز عاطفه و مضامین آن با گذشته دارد، و با وجود اظهارات صریح نیما مبنی بر ناکارآمدی دانش بدیع، حضور آرایه‌های ادبی را در شعر نو نمی‌‌توان نادیده گرفت. بررسی بدیع در اشعار چهار تن از شاعران معاصر ـ نیما، سپهری، اخوان ثالث و شاملو ـ نشان می‌دهد که فنون بدیعی در شعر نو، جنبة تصنعی خود را از دست داده و به‌صورت طبیعی و براساس انواع تداعی ظهور یافته است. آنچه در این زمینه در شعر ایشان بیشتر به‌چشم می‌خورد، آن دسته از فنون لفظی بدیع است که علاوه بر ایجاد موسیقی، در ایجاد انسجام نیز نقش مؤثری ایفا می‌کند. فنون معنوی بدیع، در شعر نو چندان ظهور و بروزی ندارد. مواردی که در این بخش دیده‌ می‌شود، اغلب بر تضاد و تناسب استوارند. در این مقاله، ضمن بیان تفاوت‌های شعر نو و شعر کلاسیک، فنون بدیعی در نمونه‌هایی از اشعار شاعران مذکور بررسی و با یکدیگر مقایسه شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله