سخن تازه از نوروز گفتن دشوار است. نوروز یک جشن ملی است. جشن ملی را همه می‌شناسند که چیست، نوروز هر ساله بر پا می‌شود و هر ساله از آن سخن می‌رود. بسیار گفته‌اند و بسیار شنیده‌اید؛ پس به تکرار نیازی نیست؟ چرا، هست. مگر نوروز را خود مکرر نمی‌کنید؟ پس سخن از نوروز را نیز مکرر بشنوید در علم و ادب تکرار ملال‌آور است و بیهوده؛ «عقل» تکار را نمی‌پسندد؛ اما «احساس» تکرار را دوست دارد، طبیعت تکرار را دوست دارد، جامعه به تکرار نیازمند است، طبیعت را از تکار ساخته‌اند؛ جامعه با تکار نیرومند می‌شود، احساس با تکرار جان می‌گیرد و نوروز داستان زیبائی است که در آن طبیعت، احساس و جامعه هر سه دست‌اندرکارند. نوروز که قرن‌های دراز است برهمه جشن‌های جهان فخر می‌فروشد، از آن رو «هست» که یک قرارداد مصنوعی اجتماعی و یا یک جشن تحمیلی سیاسی نیست، جشن جهان است و روز شادمانی زمین، آسمان و آفناب و جوش و شکفتن‌ها و شورزادن‌ها و سرشار از هیجان هر «آغاز».

منابع مشابه بیشتر ...

650c5528f0584.jpg

حضرت علی (ع) در نغمه‌های عامیانه ایران

بهروز وجدانی

نگارنده در ابتدای کتاب یادآور می‌شود که "موسیقی عامیانه ناظر بر وقایع مهم زندگی از جمله تولد تا مرگ است .این هنر بنابه مقتضیات زمان و مکان و موضوع فرق پیدا می‌کند و در واقع بیان احساسات پاک و صادقانه مردم است که در فرم و قالب مناسب با موضوع و فعالیت ارائه می‌شود .موسیقی عامیانه ایران در تمام اشکال خود سرشار از مضامین اسلامی است و این امر جزء ویژگی‌های این هنر ساده و بی پیرایه نیز محسوب می‌شود ."وی در این کتاب نغمه‌ها و سروده‌های عامیانه را در قالب یازده موضوع که عمدتا نام و نشانی از مولای متقیان علی (ع) دارند گردآوری و بررسی نموده که عبارت‌اند از" :ترانه‌های کار"، "دامداری"، "اعتقادات و باورهای عامیانه در خصوص ابزار موسیقی"، "نغمات و دعاهای رمضان"، "موسیقی در آیین‌های نوروزی"، "دوبیتی‌های عامیانه"، "متل‌ها یا قصه ترانه‌های عامیانه"، "لالایی‌ها"، "نغمه‌های عروسی"، "نغمه‌های حماسی " و "ترانه‌های مذهبی ."در بخش انتهایی کتاب، "منابع و ماخذ "و "نمایه "فراهم آمده است .

64bfbfb52e8a6.jpg

فرهنگ جبهه (اصطلاحات و تعبیرات)

سیدمهدی فهیمی

فرهنگ جبهه که اصطلاحات و تعبیرات یکی از دفترهای کوچک آن در عرصه فرهنگ گفتاری است عبارت است از آن بخش از دستاوردهای غیر رسمی و غیرآموزشی جبهه های نور در سالهای جنگ حق علیه باطل آنچه حاصل خودجوشی و خودکوشی رزمندگان در محیط طبیعی جبهه ها بوده، مجموعه ای است از افکار، اعتقادات، باورها، پسندها، دلبستگی ها، روابط و عرف و عاداتی که در جبهه تجلی پیدا کرده و برای قبول و تن دادن و پذیرفتن آن هیچ قانون و دستور صریح و اجبار و اکراهی در میان نبوده است. این فرهنگ در سه عرصه گفتار (زبان)، نوشتار(قلم) و رفتار(قدم) به عنوان معارف عامه و فرهنگ عمومی جبهه ها نشان دهنده قسمت اعظم رفتار و محتویات ذهنی، روحیه و افق فکری و ذوق و سلیقه رزمندگان در طول سالیان دفاع مقدس است....

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

612f3ac316f11.png

راهنمای خراسان

علی شریعتی

کتاب «راهنمای خراسان» تألیف دکتر علی شریعتی برای نخستین بار در سال 1345 از سوی سازمان جلب سیاحان چاپ و منتشر شد. مطالب کتاب اشاره مجمل و در عین حال مفیدی دارد و به رویدادهای تاریخی خراسان، اوضاع جغرافیایی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی این استان به‌ویژه شهر مشهد. در تألیف کتاب مطالب مربوط به آستان قدس رضوی، مساجد، مدارس، مقابر و سایر بناهای مذهبی و تاریخی، مقام ویژه‌ای دارد و نویسنده در شرح سوابق تاریخی و مذهبی این بناها اطلاعات خواندنی و بدیعی به‌دست می‌دهد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی/ایران شناسی
کتاب
60098d4b47cc2.png

شعر چیست؟

این کتاب، ترجمه‌ای است از خلاصه کتاب «ادب چیست» ژان پل سارتر که در مجموعه «هنر شعر» آمده است. این کتاب جنگی است شامل نظریات شاعران و نویسندگان و منتقدان مشهور همه ملل و همه قرون از افلاطون تا کلانسیه و از هوراس رومی تا نظامی عروضی خدمان که به سال 1960 در شماره اول دوره دوم مجله پارسی چاپ شده و در این کتاب با تجدیدنظری منتشر شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب