همچنان که اشاره شد، در مقابل لزوم و مفید بودن افسانه‌ها برای کودکان و نوجوانان، عده‌ای مخالف قرار دارند؛ که این گروه نیز برای نظر خود، دلایلی عرضه می‌کنند. برخی از آنان برای مخالفت خود دلایل تربیتی ارائه می‌کنند. آنان معتقدند: «افسانه ها غالباً سرچشمه فرار و رویگردانی از واقعیات است. کودک را می‌انگیزد که واقعیت را رها کند و در ورای زندگی واقعی به دنبال چیزی بگردد. این گریز از واقعیت ممکن است که کودک را در همان حالت طفولیت نگاه دارد، و یادآوری پدیده‌های خارق العاده، احساسات بیمار گونه‌ای را در روان کودک به وجود آورد و موجب جراحات عاطفی گردد».

منابع مشابه بیشتر ...

65a2913487803.jpg

کتاب شاهنامه فردوسی: نثر: اساطیر - جلد اول (از پادشاهی کیومرث تا پایان کار فریدون)

علی شاهری

این مجموعه شامل تمام شاهنامه است که برای راحتی خوانندگان جوان که به تاریخ و تمدن کشور خود علاقه دارند و می خواهند با شاهنامه آشنا شوند، به نثر ساده برگردانده شده و در سه بخش شامل: 1. بخش اساطیر 2. بخش پهلوانی 3. بخش تاریخی تنظیم شده است. بخش اساطیر از پادشاهی کیومرث شروع شده و تا مرگ فریدون ادامه دارد. بخش پهلوانی از پادشاهی منوچهر و ظهور خاندان سام شروع می شود و تا مرگ رستم و فرزندش فرامرز ادامه دارد و بخش تاریخی که با پادشاهی بهمن فرزند اسفندیار شروع شده تا مرگ یزدگرد و تسلط عربها بر ایران ادامه می یابد.

6506e33c89d99.jpg

اساطیر در متون تفسیری فارسی

صابر امامی

نویسنده قبل از ورود در متون تفسیری، اسطوره و شناخت و جایگاه تصویرها و نمادگرایی و جایگاه اسطوره در قرآن را بررسی می‌کند .وی در فصل اول، علم حضوری و علم حصولی و نسبت آنها را با اسطوره ارزیابی می‌نماید .در فصل دوم، سیر نزولی عالم و رویا و خیال و کهانت را تبیین می‌کند .در فصل سوم کتاب، رمز و نماد و سمبل و نشانه و تمثیل و مجاز و استعاره، مرزبندی و تفکیک می‌شود .نویسنده پس از ذکر این مقدمات نمادهای دایره، مربع، مثلث، شاه و شاهزاده، آب، پرندگان، ارقام، اژدها و ماندالا، و درختان را تاویل می‌کند . فصل چهارم کتاب به قرآن و متنو تفسیری اختصاص دارد .در این فصل واژه اسطوره در یک یک آیات، بررسی و بعضا با متنو تفسیری مقابله و موازنه می‌گردد .نویسنده در پایان کتاب، نگرش اسطوره‌ای را با توجه به روضه الجنان ابوالفتوح رازی و قصص القرآن سورآبادی و تفسیر طبری و کشف الاسرار میبدی ریشه‌یابی و نقادی می‌کند .

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

602bd8054f46a.png

نگاهی تازه به جنگ و صلح اَبَر اثر لئون تولستوی

رضا رهگذر

بیان خط سیر ماجراهای «جنگ و صلح» کاری بسیار دشوار است. این داستان در چهار جلد و یک مؤخره چاپ شده است. وقایع این داستان بر بستر دو جنگ بزرگ بین روسیه تزاری و دولت فرانسه و یک دوره فترت کوتاه بین این دو جنگ جریان دارد. آغاز داستان (1805 میلادی) هم‌زمان با جنگ اولی و خاتمه آن حدود هفت سال بعد از جنگ دومی است. در این کتاب نویسنده این کتاب تولستوی نویسنده روسی را نقد و بررسی کرده است. در این نقد و بررسی، قصه و اشخاص داستان، ساختار، سایر موارد مربوط به پیرنگ، نثر و پرداخت و درون‌مایه‌های این رمان بررسی شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
کتاب
602bd76a41c53.png

نگاهی به ادبیات کودکان قبل و بعد از انقلاب (جلد دوم): نقد آثار منصوره شریف‌زاده همراه با بررسی آثاری از جعفر ابراهیمی و .....

رضا رهگذر

در فصل اول این کتاب، بعد از آوردن زندگی‌نامه مختصری از منصوره شریف‌زاده از نویسندگان ادبیات حوزه کودک و نوجوان، آثار او از قبیل سیل، گل محبت، چشم سیاه و سم طلا، علی کوچولو، بند کفش، و سنگر محمود نقد شده است. فصل دوم در دو بخش کتاب‌های مربوط به قبل و بعد از انقلاب در حوزه ادبیات کودک و نوجوان را نقد کرده است؛ از جمله داستان یک شیر واقعی از اکبر نعمتی، مثل عاشورا نوشته سیدحسین میرکاظمی، سیل از محمود برآبادی، بچه‌های کرمانشان به کوشش منصور یاقوتی، میوه‌ها از جعفر ابراهیمی، گل سرخ پیروزی نوشته امیر مرادحاصل و .... .

پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات کودک
کتاب