نیکی جیوانی در بخش تاکسویل در استان تنسی آمریکا به جهان گام نهاد. سال 1960 برای آموزش به دانشگاه فیکس وارد شد. در آنجا هم با همکاری کارگاه آموزش، هفته نامه ادبی دانشگاه را ویرایش می‌کرد. او پس از دریافت دانش‌نامه کارشناسی، جشنواره هنری سیاهان را سازماندهی کرد. آن گاه کتاب‌های «احساس سیاه و گفتگوی سیاه» را در 1968 و «داوری سیاه» را در 1969 به دست چاپ سپرد. جیوانی هم اکنون مدرس زبان انگلیسی در دانشگاه ویرجینیا است و پژوهش‌های سیاهان را در آنجا آموزش می‌دهد. چندین هفته نامه ادبی از او به عنوان بانوی سال در چامه‌سرایی نام برده‌اند.

منابع مشابه بیشتر ...

614aea70658bd.png

شعر و شهود: تفسیر هفتاد اثر تغزلی آلمانی با شعرهایی از گوته، هلدرلین، نیچه، ریلکه، برشت، باخمان

محمود حدادی

در این کتاب بیش از هفتاد شعر آلمانی ـ از قرن هفدهم تا به امروز ـ گردآوری شده است تا به این ترتیب از شاخص‌ترین یادگارهای ادبیات تغزلی این زبان، در دوره‌ای چهارصدساله دیدی اجمالی به دست دهد. در این راه مترجم بر هر قطعه تفسیری هم افزوده است که با بررسی زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و زیبایی‌شناختی آن، درک زبان معمولاً استعاره‌آمیز خاص شعر را آسان‌تر می‌کند. از آنجا که در انتخاب این اشعار دید و ذوق ایرانی در کار بوده است، موضوع چند شعر این مجموعه ایران است که این به سهم خود به کتاب رنگی آشناتر می‌دهد.

608e689be3800.png

شعر امام شافعی

محمد بن ادریس شافعی

این کتاب دربرگیرنده دیوان اشعار امام شافعی است و ترجمه کامل ابیات آن است که مزایایی به این ترتیب داراست: بررسی سبک‌شناسانه شعر شافعی، معرفی دقیق منابع و مآخذ خطی و چاپی، طبقه‌بندی اشعار و تشخیص اشعار منتسب به او، جامعیت این مجموعه نسبت به دیوان‌های دیگر.