مردم ‌شناسی بخشی از علوم اجتماعی و علمی گسترده در خصوص توضیح ابعاد وجودی انسان است که در علوم‌انسانی، علوم طبیعی و علوم اجتماعی ریشه دارد. در گونه¬ای ازاین رشته که مردم‌شناسی جسمانی هم نامیده می ‌شود، خصوصیات جسمانی انسان و رابطه آن با رفتارهای اجتماعی و فرهنگی او مورد توجه خاص قرار می گیرد. در این شیوه مسائلی مثل نژاد و اختلافات نژادی در رابطه با خصوصیات جسمانی مورد مطالعه قرار می‌ گیرند و در مطالعات خود هم به شناخت و مقایسه استخوان بندی انسان پرداخته و هم به بررسی ویژگی‌هایی نظیر رنگ پوست، شکل مو، چشم و غیره نظر دارد. در کتاب مردم شناسی ایران، نویسنده بر اساس اطلاعات جمع آوری شده در سپتامبر 1934، خصوصیات جسمانی ساکنان معاصر ایران را مورد بحث قرار می دهد. هنری فیلد در ابتدا به سرزمین و مردم ایران و اشارات تاریخی درباره آنها پرداخته و پس از آن مردم برخی نقاط ایران و مردم شناسی جسمانی آنها را مورد توجه قرار داده است. در قسمت دوم کتاب پس از فهرست قبائل و کتابنامه و اعلام، تصاویر افراد بررسی شده ثبت گردیده است. این کتاب در سال 1343 با ترجمه دکتر عبدالله فریار و توسط انتشارات کتابخانه ابن سینا و با همکاری موسسه انتشارات فرانکلین منتشر شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65edb64703518.jpg

یک حرف از هزاران - جلد دوم

حسن حبیبی

در نوشتار حاضر نخست ابزار و لوازم توليد و توسعه علمي معرفي مي‌شود، سپس شيوه‌هاي گفت و گو و ويژگي‌هاي آن تشريح مي‌گردد .کتاب با مقاله‌ها و خطابه‌هاي مولف که با موضوعات متفاوت نگاشته شده به پايان مي‌رسد .عناوين برخي از مقالات و خطابه‌ها بدين قرار است .از آن جمله عبارت‌اند از" :نبرد با گرسنگي در جستجوي امنيت غذايي"، "انقلاب اسلامي و پژوهش‌هاي جامعه شناختي درباره آن"، "بانک توسعه اسلامي موقعيت و وظايف آن"، "چگونه شهر آدمي را دگرگونه مي‌سازد"، "ساخت و ساز مسايل اجتماعي و اجرايي آن"، "معماري و هويت شهري"، "سير و سياحت و سفر "و "شوراهاي شهر و روستا، برنامه‌ها و دل مشغولي‌ها ." همانند دفتر یا جلد اول "یک حرف از هزاران" تحلیل های عنوان شده در این جلد نیز با مباحث جامعه شناسی به ویژه جامعه شناسی آثار تمدنی و فرهنگی نسبتی دارند...

654f918ec587c.jpg

ایل پاپی: کوچ نشینان غرب ایران

اس. ج. فیلبرگ

نویسنده در سال ۱۳۱۴ در لرستان اقامت داشته و بررسی‌هایی درباره زندگی ایل «پاپی» به عمل آورده که زیربنای این کتاب را فراهم می‌کند. در همین سفر اشیایی را نیز گردآوری نموده که معرف بخشی از فرهنگ لرها است. وی در این کتاب از جغرافیای طبیعی منطقه، زندگی اقتصادی و فرهنگ مادی، و فرهنگ اجتماعی و معنوی این ایل سخن گفته است.