پیشینه نگارش مکاتیب و نامه های اخلاقی و عرفانی و پاسخ به پرسش های اهل سلوک، پیشینه زیادی دارد و تا زمان اهل بیت بازمی گردد. کتاب حاضر مکاتیب عبدالله قطب بن محیی از عرفای قرن نهم هجری می باشد که مورد توجه بسیاری از علما قرار داشته و دارد. مکاتیب، شامل مجموعه بزرگی از نامه های عرفانی عبدالله قطب و مهم ترین اثر اوست. استفاده مناسب از اشعار بزرگان ادب و کلام پیشوایان عترت و بهره مندی از صنایع گوناگون لفظی و معنوی از ویژگی های این کتاب است. شیخ عبدالله قطب ابن محیی به شیوه نگارش مکاتبات اخلاقی و علمی به رهبری دینی و فکری می پرداخته است. وی در شعر و ادب نیز جایگاه والایی داشته است و بسیاری از اشعار مکاتیب از خود او می باشد. شیخ عبدالله اساس سلوک و سیر عملی خود را خردورزی و دانش منور به نور وحی می داند. مجموعه مکتوبات حاضر قبلا توسط سید محمد جعفر باقری با چند نسخه خطی مقابله شده است. در ترجمه آیات نیز از ترجمه محمد مهدی فولادوند استفاده شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6276764c84927.png

کتاب تحفه طاهائی: علمی، ادبی، اجتماعی، فقهی و اخلاقی؛ نصائحی که به دختر خود صدیقه نموده

مریم طاهائی

در مقدمه این کتاب آمده است: «کتاب تحفه طاهائی که محترمه علویه به قلم خود نوشته و در مقام نصیحت بفرزند خود از مطالب صحیحه و تفسیر آیات قرآنیه و اخبار و احادیث از مدارک معتبره در رشته تحریر درآورده، این احقر اول تا آخر آنرا مطالعه نمودم و الحق تنظیم و ترتیب مرغوبی نموده و محتوی عقاید حقه و احکام شریعت مطهره و ذکر بعضی از کرامات باهره و تواریخ اهل بیت عصمت و طهارت و حکایات صحیحه و صادقه است».

618d080f5a34a.jpg

عارفه ای از دیار عرفان

محمد بهشتی

"عارفه‌ای از دیار عارفان" نوشته محمد بهشتی است. در فهرست کتاب در مورد عرفان در دیار عارفان، سمنان، سخن به میان آمده است و درباره مردان نامی و بزرگ سمنان که منشاء و مبدا تحولات عظیم فکری و تاریخی بوده‌اند فهرست‌وار صحبت شده است. کتاب توسط انتشارات مروی چاپ شده است.