تاتارهای کریمه امروزه ملتی هستند که به طور متفرق و پراکنده زندگی می‌کنند و حق بازگشت به موطن اصلی خود در شبه جزیره کریمه را ندارند. جوامع آنها در سراسر اتحاد جماهیر شوروی سابق، جمهوری ترکیه و غرب پراکنده است. همانند سایر ملیت‌هایی که همان بدبختی‌ها را تجربه کرده‌اند، تاتارها نیز ادعای هویت ملی، موطن ملی، فرهنگ، زبان و تاریخ سازمان یافته دارند. پیدایش و ظهور آنان نخستین بار در قرون سیزدهم و چهاردهم میلادی ـ در کریمه بود و تاتارهای کریمه بزودی موجودیت سیاسی و فرهنگی خود را جانشین سیاست و فرهنگ قبلی نمودند و نخستین استان خود را در اواسط قرن پانزدهم سازماندهی کردند.

منابع مشابه بیشتر ...

621260f05fb8c.png

تاریخ عثمانی (جلد چهارم)

اسماعیل حقی اوزن چارشلی

امپراتوری عثمانی یک قدرت سیاسی امپراتوری بوده است که از ۱۲۹۹ تا ۱۹۲۲ میلادی در منطقه مدیترانه حکومت می‌کرده است. این امپراتوری در اوج قدرت خود (قرن ۱۶ میلادی) مناطق آسیای کوچک، اکثر خاورمیانه، قسمت‌هایی از شمال آفریقا، قسمت جنوب شرقی اروپا تا قفقاز را شامل می‌شد. قلمرو رسمی حکومت عثمانی در اوج قدرت به ۵/۶ میلیون کیلومتر مربع می‌رسید. مورخین مرگ سلیمان قانونی (۲۰ صفر ۹۷۴ ق.) را نقطه عطفی در تاریخ عثمانی و سرآغاز فرایند انحطاط تدریجی این دولت می‌دانند. در واقع این انحطاط هرچند در اواخر سده شانزدهم میلادی، پس از مرگ سلیمان رخ نمود و در نیمه اول سده هفدهم شتاب گرفت؛ ولی بنیان‌های اجتماعی آن در دوران حکومت سلیمان و در اوج شکوه دولت عثمانی تکوین یافت. این کتاب در چهار جلد شامل اطلاعاتی کلی است که درباره تاریخ عثمانی ارائه شده است.

621260a233d22.png

تاریخ عثمانی (جلد سوم) از فتح استانبول تا مرگ سلطان سلیمان قانونی

اسماعیل حقی اوزن چارشلی

امپراتوری عثمانی یک قدرت سیاسی امپراتوری بوده است که از ۱۲۹۹ تا ۱۹۲۲ میلادی در منطقه مدیترانه حکومت می‌کرده است. این امپراتوری در اوج قدرت خود (قرن ۱۶ میلادی) مناطق آسیای کوچک، اکثر خاورمیانه، قسمت‌هایی از شمال آفریقا، قسمت جنوب شرقی اروپا تا قفقاز را شامل می‌شد. قلمرو رسمی حکومت عثمانی در اوج قدرت به ۵/۶ میلیون کیلومتر مربع می‌رسید. مورخین مرگ سلیمان قانونی (۲۰ صفر ۹۷۴ ق.) را نقطه عطفی در تاریخ عثمانی و سرآغاز فرایند انحطاط تدریجی این دولت می‌دانند. در واقع این انحطاط هرچند در اواخر سده شانزدهم میلادی، پس از مرگ سلیمان رخ نمود و در نیمه اول سده هفدهم شتاب گرفت؛ ولی بنیان‌های اجتماعی آن در دوران حکومت سلیمان و در اوج شکوه دولت عثمانی تکوین یافت. این کتاب در چهار جلد شامل اطلاعاتی کلی است که درباره تاریخ عثمانی ارائه شده است. جلد سوم از فتح استانبول تا مرگ سلطان سلیمان قانونی را شامل می‌شود.