رشید یاسمى یکى از ستارگان تابناک شعر و تحقیق و ترجمه در دوران معاصر است. وى به سال  ١٢٧۵  شمسی در کرمانشاه متولد شد. خانواده او همه اهل فضل و دانش و هنر بودند و جد مادریش محمد باقر میرزا خسروى نویسنده داستان «شمس و طغرا» از ادبا و شعراى عصر خود بود. رشید در آغوش چنین خانواده هنرپرور و باذوق پرورش یافت و بزرگ شد. رشید چون مدتى از سال‌هاى کودکى را در میان عشایر و دشتهاى سرسبز و وسیع طبیعت سپرى کرد ذوقش لطیف و طبع حساسش شکوفا شد، و این ذوق خدادادى بعدها در اثر تمرین و ممارست و مطالعه دواوین و آثار شعرا و نویسندگان بزرگ او را در شعر به درجه والائى رسانید. رشید پس از طى دوره دبستان در کرمانشاه براى ادامه تحصیل بتهران آمد و در مدرسه «سن‌لوئى» دوره دبیرستان را بپایان رسانید و مدتى بعنوان رئیس دبیرستان در زادگاهش خدمت کرد ولى از آنجائی که روح بزرگ او با محیط کوچک شهرستان کرمانشاه چندان تناسب و سازگارى نداشت دوباره به تهران عزیمت کرد و با همکارى استادانى چون ملک الشعراى بهار، عباس اقبال و سعید نفیسى و برخى دیگر خدمات فرهنگى و ادبى و مطبوعاتى خود را آغاز کرد و از محضر اساتید بزرگ چون میرزاطاهر تنکابنى و ادیب نیشابورى و دیگران بهره‌ها گرفت و دیرى نپائید که یکى از مفاخر و بزرگان شعر و ادب پایتخت گردید. او در تمام مدت زندگى افزون بر تحقیق و مطالعه به کارهاى مختلف دولتى اشتغال داشت تا اینکه در سال  ١٣١٢  به سمت استادى کرسى تاریخ اسلام در دانشکده ادبیات تهران و دانشسراى عالى انتخاب گردید و بعدها هم به عضویت فرهنگستان ایران درآمد و در سال  ١٣٢٢  جزو هیأتى به هند مسافرت کرد و چکامه‌هاى «ایران و هند» و «خاطرات هند» یادگار این سفر است. استاد پیوسته در تلاش بود که بخواند و بنویسد و حاصل تحقیقات و مطالعاتش را در دسترس علاقه‌مندان و دوستاران فرهنگ و ادب قرار دهد و همین کوشش مستمر در فراگیرى و تعلیم به دیگران سبب شد تا جان عزیزش را در این راه از دست بدهد و جامعه ادب‌شناس و هنردوست ایران را با فقدان خود عزادار نماید. این اتفاق ناگوار و جانکاه زمانى رخ داد که در روز  ١١  اسفند  ١٣٢٧  در مجمع استادان و دانشجویان در دانشکده ادبیات درباره «تأثیر عقاید و افکار حافظ در گوته» سخن مى‌گفت به عارضه سکته مبتلا گردید و سرانجام در  ١٨  اردیبهشت  ١٣٣٠  چشم از جهان فروبست.

منابع مشابه بیشتر ...

65d49624f1794.jpg

مجمع النفایس

سراج الدین علی خان آرزو

مجمع النفايس، به سبب نگاه ژرف و تيزبينانة مؤلفش، جايگاه بخصوصي در ميان تذكره های شعر فارسي دارد. اگرچه بعضاً نقايصی چون بي توجهي عامدانه به ارائه اطلاعات تاريخي به ويژه در باب شعراي ايراني در آن ديده ميشود، با اين همه نظر به انصاف و دانش و سليقه نويسنده، اين كتاب اغلب فراتر از تذكره است و اهميتي در حد مجموعه نظرات ادبي قدما دارد، تا حدي كه ميتواند مرجعي موثق و دست اول براي پژوهشگر ادبي در بررسي جريانات تحولات علوم ادبي علي الخصوص سبك شناسي و نقد ادبي باشد

65ce240291251.jpg

روشنان فلکی

مهرالزمان نوبان, محمدمهدی نوبان

موضوع کتاب روشنان فلکی منتخبی است از اشعار و شرح حال شعرای معروف ایران زمین از قرن سوم ه.ق تا عصر حاضر که به کوشش محمدمهدی نوبان و مهرالزمان نوبان در سال 1377 منتشر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

628f75afe0b2d.jpg

اندرزهای اپیکتتوس حکیم

چنین گوید نویسنده این سطور که رساله به دست آمده مشتمل بر خلاصه مفاضات عالم عامل و حکیم کامل اپیکتتوس یونانی از حکمای قرن نخستین میلادی و پیرو آیین فلسفی رواقیان "اهل المظال" که یکی از دانشمندان فرانسوی فرانسوا تورو نام از یونانی بلغت فرانسوی ترجمه کرده بود. اپیکتتوس را تالیفی مستقل نیست لکن فلاویوس آرین صاحب تاریخ مشهور اسکندر کبیر که در نیکوپلیس به حلقه تلامیذ او درآمد مفاضات او را در هشت مجلد تدوین کرد و اکنون جز چهار جلد از آن در دست نیست آنگاه همان شاگرد از مفاضات او هرچه بهتر و در نفوس موثرتر دید به صورت رساله کوچکی درآورد و شمه از آنچه در هر مقام و هر حال سالکان طریق را به کار آید و هر روز سالکان طریق را به کار آید و هر روز از مطالعه آن تقوی و ثبات اراده افزاید در این رساله علمی مختصر گرد آورد.

نثر/متون کهن/عرفانی
کتاب
5f883783737e2.png

دیوان مسعود سعد

اصل مسعود سعد از همدان است. نیاکانش در زمانی که آوازه شوکت دولت غزنوی برخاست، به غزنین آمده در سلک عمال آن دولت منتظم گشتند. ولی درست معلوم نیست که کدام یک از اجدادش نخست وارد این خدمت شده‌اند. مسعود دو دوره حبس داشته است؛ یکی در قلعه‌های دهک و سو و نای در زمان سلطان ابراهیم و دیگر در قلعه مرنج در زمان سلطان مسعود بن ابراهیم. آغاز این حبس را باید ظاهرا یک سال بعد از وفات سلطان ابراهیم که در 492 واقع شد، قرار داد؛ زیرا که دوره کامرانی مسعود سعد و حکمرانی او در چالندر بسیار کوتاه بوده است. سیزده سال در مجموع او در زندان بوده و حبسیه‌هایش از بهترین اشعار این نوع فارسی است.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب