585f84a128caa.PNG

آیین بزرگی دادبه پارسی (ابن مقفّع)؛ زندگی‌نامه و آثار ابن مقفّع

در سال 106 (ه.ق) در منطقه فیروز آباد فارس (جور/گور)، در خانواده‌ای از اعیان پسری پا به عرصه وجود نهاد که پدرش (دادویه/ دادبه) نام روزبه و کنیه ابوعمرو را برای وی انتخاب کرد. وجه تسمیه به ابن مقفع هم از آن روست که پدر روزبه، از جانب حجاج بن یوسف، حاکم عراق، به عنوان مامور خراج فارس منسوب شده بود و به تصریح ابن ندیم و ابن خلکان به خاطر خلافی که مرتکب شد، در اثر افزونی زجر و شکنجه، دستش از کار فرو ماند.

منابع مشابه بیشتر ...

65ae888a08243.jpg

علما و نویسندگان بوشهر: بر پایه کتاب الذریعه الی تصانیف الشیعه آقا بزرگ تهرانی‌

در مجموعه حاضر، مطالب مربوط به علما و دانشمندان بوشهری، از کتاب 28جلدی ((الذریعه الی تصانیف الشیعه))، استخراج و به فارسی برگردانده شده است .در بخش پایانی کتاب، مترجم علاوه بر مطالب مندرج در کتاب ((الذریعه))، توضیحات دیگری درباره شخصیت‌های یاد شده، ضمیمه کرده است.

6589945a6be8c.jpg

سیر سخن - جلد اول (شا‌مل‌ شرح‌ احوال‌ معروفترین‌ نویسندگان ایران‌ از قدیمیترین‌ ازمنه‌ تا‌ عصر حا‌ضر و برگزیده‌ آثا‌ر آنا‌ن‌)

احمد احمدی, حسین رزمجو

کوششی است از حسین رزمجو و احمد احمدی که شرح زندگینامهٔ شاعران و نویسندگان برجستهٔ تاریخ ادبیات ایران می باشد. سیر سخن، مجموعه ای کامل از شرح حال و زندگینامهٔ نویسندگان و شاعران برجستهٔ قدیم و معاصر ایران می باشد. کتاب حاضر به کوشش آقایان احمد احمدی و حسین رزمجو گردآوری و در سال ۱۳۴۳ توسط انتشارات کتابفروشی باستان در مشهد چاپ و انتشار یافت. کتاب سیر سخن، شامل شرح احوال معروف ترین نویسندگان و شاعران ایران، از قدیمی ترین ازمنه تا عصر حاضر و برگزیده آثار آنان از جمله: آثاری از علی دشتی، ملک الشعرای بهار، سعید نفیسی، رسول پرویزی، محمدعلی جمال زاده، ایرج افشار، عنصرالمعالی کیکاووس، عبدالرحیم طالبوف، ابولفضل بیهقی (تاریخ بیهقی) و سایر شاعران و نویسندگان مطرح ایران می باشد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

58a6c105c12e4.PNG

آیین بزرگی دادبه پارسی (ابن مقفع)؛ گفتار چهارمین پند و اندرزهای گوناگون

سیدجمال‌الدین مرتضوی

اگر دانشی‌ آموزی نخست بن و پایه و سپس پیرایه آن آموز که هر کس به پیرایه پردازد، نومید گردد و آنکه بن و پایه فراگیرد کامیاب شود و بر پیرایه چیره آید. بن دین و آیین، آن که گفتار و کردار و پندار نیک [سر] نتابی و از بزه کاری پرهیز کنی، زان پس اگر خواستی پیشه موبدی و دستوری پیش گیری و در راه پارسایی گام نهی. بن دلیری، آن که اگر یاری بر دشمنان تازند و جنگند، اندیشه شکست در دل نیاید و آهنگ بپاید و نکاهد، زان پس اگر توانی، نخست، اسب در میدان تازی و در انجام به لشگرگاه بازگردی.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در نثر و متون
مقاله
588261fd95ca5.PNG

آیین پهلوانی، قبل و بعد از اسلام و انتقال آن به شاهنامه فردوسی

سیدجمال‌الدین مرتضوی

موضوع این مقاله آیین پهلوانی قبل و بعد از اسلام و انتقال آن به شاهنامه فردوسی است. ابتدا به بررسی آیین پهلوانی پیش از اسلام و استفاده فردوسی از شیوه‌ها و شگردهای آن پرداخته شده و سپس از تشکیل فتیان و پیوند آیین عیاری با آداب فتوت سخن به میان آمده است در نهایت، بحث تبیین ورزش باستانی و تأثیرپذیری آن از شاهنامه مطرح شده است.

مشاهیر ادبیات فارسی/فردوسی/پژوهش درباره فردوسی فرهنگ و تمدن/اسطوره و فرهنگ
مقاله