58618547ea7fc.PNG

مجمل التواریخ (شامل وقایع و رویدادهای سی‌وپنج ساله بعد از نادرشاه) و ذیل زین العابدین کوهمره ملقب به امیر در تاریخ زندیه

مکان چاپ: تهران ناشر: انتشارات دانشگاه تهران تاریخ چاپ: ۱۳۵۶ هجری شمسی زبان: فارسی

مؤلف در این کتاب وقایع تاریخی ایران را از کشته شدن نادرشاه شروع و پس از شرح حال و ذکر پادشاهی چند نفر از خاندان وی حوادث دوران فرمان‌روایی کریم‌خان را به تفصیل آورده است. این کتاب را مؤلف ظاهرا در سال‌های 1195 ـ 1196 تألیف کرده است. سبک نگارش این کتاب بسیار ساده و روان است و اگر با روش و اسلوب نویسندگی آن زمان و کتب مؤلفه آن عصر مقایسه شود، معلوم می‌گردد که به کلی خارج از آن اسلوب و روش است. قسمت کوچک دیگر این کتاب یعنی ذیل زین‌العابدین کوهمره‌ای نیز برای شر ح حال خاندان زندیه خالی از اهمیت نیست. وی بعضی از واقعات را که در آخر کتاب مخالف با واقع دیده و غلط دانسته است در حواشی صفحات آخر کتاب اصلاح کرده و واقعات را به طور اختصار خود به رشته تحریر درآورده است.

منابع مشابه بیشتر ...

659ea47e673a1.jpg

ابراهیم کلانتر

سیاوش دانش

این کتاب راجع به شخص حاج اِبراهیم کلانتَر است که از بزرگان جنوب و شهر شیراز بوده است مربوط به عصر زندیه در همین دوران رشد و ترقی بسیار داشته و به شهرت رسید و کلانتری شهر را می پذیرد و بدین سان لقب او میشود حاجی ابراهیم خان کلانتر و در تاریخ امده که زمان حمله آقا محمدخان که برای تسلط به شیراز بود به پادشاه لطفعلی خان با گشودن دروازه های شهر خیانت کرد و او را جز اصلیترین شخصیتهای تاریخی برای رساندن جانشینی فتحعلی شاه پس از مرگ اقا محمدخان میشناسند واینگونه بود که از فتحعلی شاه لقب اعتمادالدوله را کسب نمود و صدراعظم او شد که در نهایت بخاطر شک و سوظن فتحعلی شاه بطور فجیعی کشته شد.

644fa6526bd3f.png

جامع التواریخ: از آغاز سلطنت هلاکوخان تا پایان دوره غازان‌خان (جلد دوم)

رشیدالدین فضل الله همدانی

عظیم‌ترین شاهکار تاریخی که در عصر مغول به رشته تألیف درآمده و بزرگ‌ترین آثار ادبیات ایران کتاب «جامع التواریخ» تألیف خواجه رشیدالدین فضل‌الله است که شامل خصوصیات زندگانی و احوال مغول و عصر تسلط اینان است. این کتاب به امر غازان‌خان و اولجایتو در تحت سرپرستی وزیر معروف همدانی در سال 710 هـ.ق فراهم آمده و شامل سه مجلد است: جلد اول در تاریخ مغول، جلد دوم در تاریخ عمومی و عالم بنام اولجایتو، جلد سوم در جغرافیا. جلد سوم گویا از بین رفته یا تألیف نشده است.