این کتاب دربرگیرنده منتخبی از متون تاریخی فارسی بین قرن دهم تا هجدهم میلادی است که به ترتیب عبارتند از: تاریخ بلعمی، حدود العالم، تاریخ بخارا، زین الاخبار، تاریخ بیهقی، سفرنامه ناصرخسرو، سیر الملوک خواجه نظام الملک سیاحت‌نامه)، تاریخ سیستان، کتاب فارس‌نامه ابن البلخی، قابوس‌نامه، تاریخ طبرستان، تاریخ بیهق ابن فندق، راحة الصدور و آیة السرور، تاریخ جهانگشا، جامع التواریخ، تاریخ وصاف، نزهة القلوب، دستور الکاتب فی تعیین المراتب، پنج رساله تاریخی حافظ ابرو، ظفرنامه علی یزدی، ظفرنامه نظام‌الدین شامی، روزنامه غزوات هندوستان، منتخب التواریخ معینی، تاریخ روضة الصفا، تاریخ حبیب السیر، احسن التواریخ، شرف‌نامه، تاریخ گیلان، تاریخ عالم‌آرای عباسی، ذیل تاریخ عالم‌آرای عباسی، تاریخ شاه عباس ثانی و نامه عالم‌آرای نادری.

منابع مشابه بیشتر ...

661fc62c65934.jpg

برگ های زرد

هاشم اعتماد سرابی

هاشم اعتماد سرابی نویسنده کتاب، در مورد موضوع کتاب می گوید: این نوشته ها یک قسمت از مقالاتی است که در این چند ساله در روزنامه خراسان چاپ شده است، چیزهایی که پیرامون مسائل مختلف نوشته ام. که البته مثل نماز آن مردک گلستان چیزی نبوده که به کار آید. از سستی و نقص اما چرا باز به شکل کتابی در می آید منکه هنوز از رنج شرم "اسائه ادب" فارغ نیامده ام، واقعه ایست مشکلم... احساسی است و امیدی گنگ و خام و اگر با این همه، کمک کوچکی به درک درست شده باشد خود را ماجور یافته ام.

65dde8640a433.jpg

امیر روشن ضمیر

غلامحسین یوسفی

موضوع کتاب حاضر در مورد زندگی نامه امیر عنصرالمعالی کیکاووس نویسنده کتاب قابوسنامه تالیف غلامحسین یوسفی که توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6139f0ac620ef.jpg

کارنامه پنجاه ساله (گزیده نوشته‌ها در زمینه ایران‌شناسی و روابط تاریخی- فرهنگی گرجستان و ایران)

جمشید گیوناشویلی

موضوع کتاب کارنامه پنجاه ساله، گزیده نوشته‌ها در زمینه ایران‌شناسی و روابط تاریخی- فرهنگی گرجستان و ایران است. مولف کتاب دکتر جمشید گیوناشویلی است که توسط انتشارات انجمن روابط علمی-فرهنگی و همکاری گرجستان و ایران در سال 2012 در تفلیس به چاپ رسیده است

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی/ایران شناسی
کتاب
612b80fa6a0fd.jpg

بانوان ایرانشناس گرجی

جمشید گیوناشویلی

از زمانهای پیشین گرجستان روابط بس نزدیکی از لحاظ سیاسی اقتصادی و فرهنگی با ایران داشت و ملت گرجستان از دیرباز با فرهنگ و ادبیات غنی ایران کاملا آشنا بوده است. در قرنهای گذشته شاهکارهای ادب فارسی را بزرگان گرجستان بزبان گرجی ترجمه کرده اند. در بسیاری از موسسات علمی و فرهنگی گرجستان مسائل مختلف ایرانشناسی مورد بحث قرار می‌گیرد. یکی از مطالب مهم مورد تحقیق ایرانشناسان گرجستان بررسی کلمات ماخوذ از فرس باستانی، فارسی میانه و دری می‌باشد. در رشته ادبیات شناسی تتبعات دانشمندان گرجی درباره زندگی و آثار رودکی، حافظ، جامی، صادق هدایت، سعید نفیسی و استقرار و توسعه سبک و شیوه رئالیستی در ادبیات فارسی جلب توجه متخصصین را کرده است. در این زمینه یک سلسله مقالات درباره شرح احوال و خلاقیت نظامی، سعدی، دهخدا، بهار، جمالزاده، فرخی یزدی، نیما یوشیج و دیگران به چاپ رسیده است. مسائلی که مورد توجه تاریخ شناسان گرجی قرار دارند عبارتند از: تاریخ اجتماعی و اقتصادی دوره ساسانیان، شهرها و سازمان‌های اجتماعی آنها در قرون وسطی، تاریخ دوره مغول، تاریخ دوره صفویه، تاریخ زندیه، تاریخ قاجار و غیره، با در نظر گرفتن نکات فوق می‌توان استنباط کرد که ایرانشناسان گرجی در امر خطیر و شرافتمندانه تحقیق زبان و ادبیات فارسی و تاریخ ایران و آشنا ساختن ملت خود با ذخیره های فرهنگ ملت کهن سال ایران به موفقیت های جالب توجهی نائل گردیده اند. در این کامیابی های علمی دانشمندان، بانوان گرجی سهم بسزایی دارند و اینک بیش از سی بانوی گرجی نیروهای خود را در تکاپوی علم و فرهنگ و تحقیق در رشته های مختلف ایرانشناسی صرف مینماید.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی/ایران شناسی
کتاب