شیخ علی حزین لاهیجی (1103 – 1181 هجری ) از آخرین شاعران بزرگ سبک هندی است. حزین لاهیجی از ترس نادر شاه به هندوستان رفت و تا پایان عمر در هند زندگی کرد. سکونت حزین لاهیجی در بنارس که تحت حکومت نواب‌ شیعه بود، از رویدادهای مهم حیات فرهنگی، مذهبی و ادبی این شهر به شمار می رود. حزین در ترویج و اشاعه تشیع در آن سامان نقش بسیار مهمی داشت. کتاب حاضر از روی نسخه ای متعلق به موزه ملی پاکستان عکسبرداری شده است. این نسخه از دو جهت اهمیت خاصی دارد. اول آنکه ترقیمه ای به خط واله داغستانی (1124-1170 هجری) روشن می سازد که این نسخه از نظر حزین گذشته بوده و آنرا تصحیح نیز کرده است. از این رو کاملا مستند و معتبر می باشد. دیگر آنکه در حاشیه این نسخه بعضی اشعار واله نیز به خط وی نگاشته شده است. این کتاب با مقدمه ای از ممتاز حسن و به مناسبت جشن 2500 ساله شاهنشاهی ایران در سال 1971 میلادی در کراچی منتشر شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65918792e6cd5.jpg

مغناطیس عشق (بحثی در باب سبک هندی و بررسی و مقایسه اشعار نظیری نیشابوری و عرفی شیرازی)

سیدخلیل الله قافله باشی

مولف در این کتاب اشعار نظیری و عرفی را با هم مقایسه کرده است و برای نشان دادن این که دو شاعر هم زمان و هم سبک در حالی که شباهتهای فراوانی با هم دارند چقدر می توانند با یکدیگر تفاوت داشته باشند و این مقایسه که بین دو شاعر سبک هندی به وجود می آید، جذاب و شیرین به نظر می رسد. نویسنده در ضمن مقایسه، به بررسی و نقد شعر هر دو شاعر هم پرداخته است .

655b4c8867321.jpg

از سایه تا نشان

سیدجعفر حمیدی

مجموعه اشعار از سایه تا نشان مجموعه رباعیات و دوبیتی، سروده جعفر حمیدی است که در سال 1360 توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.