میرزا محمدتقی مستوفی ملقب به لسان‌الملک و متخلص به سپهر، مورخ نامدار عصر قاجار، به سال 1217ق در کاشان متولد شد. در دوره حکومت محمدشاه منشی و مستوفی دیوان بود و در سال 1258 ق به دستور محمدشاه و تشویق حاج میرزا آقاسی مأمور تألیف تاریخ قاجاریه شد. وی طرحی بسیار عظیم برای تدوین تاریخ ایران و اسلام و جهان تهیه کرد و شروع به تألیف نمود، اما این طرح چنان عظیم بود که نه او که هیچ‌کس قادر نبود به تنهایی آن را به پایان ببرد. سپهر تا پایان عمرف یعنی سال 1297 ق، موفق شد بخش‌هایی از تاریخ عمومی و تاریخ اسلام و نیز بخش تاریخ قاجاریه را از آغاز تا سال 1274 ق به نگارش درآورد.

منابع مشابه بیشتر ...

6321e196d5e29.jpg

شرح حال محقق اردبیلی و معرفی تالیفات او

جمعی از نویسندگان

کتاب شرح حال محقق اردبیلی و معرفی تالیفات او شامل مجموعه مقالاتی در هفت بخش است با این عنوانها: 1. محقق اردبیلی در کتابهای تراجم و رجال 2.اساتید و شاگردان محقق اردبیلی از ناصرالدین انصاری 3.کتابشناسی و نسخه شناسی آثار محقق اردبیلی از علی اکبر زمانی نژاد 4.پیرامون حدیقه الشیعه از حسن زاده مراغه ای 5.داستانهایی از زندگی محقق اردبیلی 6. هفت مقاله در شرح حال محقق اردبیلی از جمعی از نویسندگان و 7. کتابنامه اردبیل و محقق اردبیلی همراه با فهرست مآخذ که در سال 1375 دفتر کنگره به چاپ رسانده است

624adea2df00c.png

تجلیل از حامیان نسخ خطی در ایران (1379 ـ 1389)

علی صادق زاده وایقان, اعظم نجفقلی نژاد

دهمین دفتر آیین بزرگداشت حامیان نسخه‌های خطی در روز شنبه 29 آبان سال 1389 بسته شد و با فاصله اندکی سه برنامه دیگر (جشنواره حامیان اسناد و نسخ خطی فجر، جشنواره کتاب‌های نفیس و نسخ خطی ایران و جایزه شهاب) در اواخر سال اتفاق افتاد و بدین ترتیب سال 1389 رکورد تجلیل از حامیان نسخ خطی را در طول تاریخ از آن خود کرد. در این کتاب سعی شده تا اطلاعات مهم و کلیدی چهارده برنامه و مراسم تجلیل از حامیان نسخ خطی برگزارشده در ایران طی ده سال اخیر به صورت فشرده گردآوری و تدوین شود.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

563672125368e.PNG

جلدهای دارای رقم، تاریخ یا کتیبه در مجموعه نسخه‌های خطی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران

سوسن اصیلی

در این مقاله به بررسی جلدهای نسخه‌های خطی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران که دارای رقم، تاریخ یا کتیبه است پرداخته می‌شود. از میان حدود 16 هزار نسخه خطی موجود در این کتابخانه 99 نسخه دارای جلدهایی با رقم، کتیبه یا تاریخ هستند. این جلدها را می‌توان به چهار گروه تقسیم کرد: نخست، جلدهای رقم‌دار که خود شامل جلدهای تیماج ایرانی، جلدهای ماوراء‌النهری و جلدهای هندی و ترکی است. دوم، جلدهای دارای رقم‌ کاتب که همگی از نوع روغنی هستند. سوم، جلدهای تاریخ‌دار بدون رقم که از نوع جلدهای تیماج و روغنی هستند. چهارم، جلدهای کتیبه‌دار بدون تاریخ که شامل دو دسته جلدهای تیماج و جلدهای روغنی هستند و دارای ویژگی‌های متفاوتی به لحاظ شیوه نگارش کتیبه می‌باشند. در این مقاله به بررسی هر یک از گروه‌های فوق پرداخته شده و ویژگی‌ همه جلدها در چهار جدول ارائه گردیده است.

کلیات/فهارس
مقاله