محمد شفیع‌ حسینی‌ عاملی ( قرن 12 هجری ) در خانواده ای به دنیا آمد که همواره دارای مشاغل مهمی چون صدارت، وزارت و شیخ الاسلامی بودند. محافل المومنین ذیلی است که بر کتاب مجالس المومنین قاضی نورالله شوشتری نوشته شده و بر همان اسلوب نگاشته شده است. نویسنده به ذكر مطالب اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و نظامی دوران خود پرداخته و برخی از قصاید نادراز شاعران و حكایات پندآموز از عرفا را نیز در كتاب خود گردآوری نموده‌ است که در کتب دیگر موجود نیستند. یکی دیگر از موارد اهمیت این کتاب، شرح حال جمعی از دانشمندان و بزرگان فرقه ناجیه شیعه است که در هیچ ماخذ دیگری یافت نمی شود. حسینی‌ عاملی در تالیف این کتاب علاوه بر مجالس المومنین از منابع متعددی چون تاریخ عالم آرای عباسی، امل الآمل، عباسنامه، رساله شق القمر، دیوان شعرا، رساله نصیرای همدانی بهره برده است. عناوین کلی مطالب این کتاب که توسط ابراهیم عرب‌ پور و منصور جغتایی تصحیح شده است، مشتمل بر بیان احوال سلاطین صفویه، بیان احوال والیان و بیگلربیگی ها، خلفای شاه اسماعیل، در بیان احوال سلاطین و حکام شیعه هندوستان، در بیان احوال دانشمندان و سخنوران، صلحنامه و سنورنامه ترکی و ترجمه آن هستند.

منابع مشابه بیشتر ...

65df52dae0cf2.jpg

تذكره علوي احوال و اثار 110 يكصد و ده گوينده فارسي زبان در مدح و منقبت علی (ع)

رضا ثابتی

کتابی که از نظر خوانندگان می گذرد مجموعه آثار گرانبهاییست که در طی قرنها در منقبت نابغه بزرگ بشریت علی (ع) گفته شده و مدتها وقت صرف آن گردیده تا از میان اوراق فرسوده کتابها اخراج و بعد از تطبیق و مقایسه با نسخ دیگر به این صورت در آمده است. اشعار این مجموعه از 110 گوینده انتخاب و بر هریک شرح حال کوتاهی افزوده شده عموما متعلق به کسانی است که از عهد صفویه به بعد در ایران ظهور کرده اند به دلیل آنکه مذهب تشیع تا روزگار سلطنت صفویه در ایران رسمیت نداشت و خواه و ناخواه شاعرانی که پیش از آن عهد می زیسته و به مذهب تشیع علاقه نشان می دادند به علت عدم آزادی از ساختن اشعار مذهبی خودداری کرده و اگر احیانا گوینده دست به چنین کاری میزد ناگریز از مدح خلفای دیگر بود چنانکه در یکی از قصائد سعدی این نکته کاملا آشکار است. پس در حقیقت ساختن اشعار مذهبی از عهد صفویه در ایران رواج یافت و ناگزیر مجموعه حاضر حاوی آثاریست که از آن عهد تا به امروز به وجود آمده است

65ce1886b2184.jpg

دانشمندان بزرگ جهان علم

این کتاب خوانندگان را با پیشرفت و سیر تکاملی علوم در چهار قرن اخیر آشنا می سازد، و نشان می دهد که چگونهمردان علم در راه کشف حقیقت و رموز واقعی جهان و شکستن سد خرافه ها و پندارهای کهن کوشیده اند، و آنچه از پرده های جهل و ظلمت به نام علم در برابر دیدگان مردم جهان قرار داشت، دلیرانه پاره کرده اند، و در این راه حتی از بذل مال و جان خود نیز دریغ ننموده اند. در بولتن اتمی، راجع به این مجموعه نوشته شده است: "مطالب این کتابها نه تنها برای مردم مشتاق که تشنه درک مجهولات جهان علم اند، بسیار آموزنده است، بلکه دانشمندانی که می خواهند از آخرین اطلاعات و تحقیقات و استنتاجات علمی عصر خود، سوای آنچه که خود در آن تخصص دارند آگاهی بیابند، سخت به خواندن این کتابها نیازمندند."