فساد در کازابلانکا عنوان رمانی از طاهر بن جلون (1944 مراکش) است که با ترجمه محمدرضا قلیج‌خانی توسط انتشارات مروارید به چاپ رسیده است. این رمان داستان زندگی مهندسی به نام مراد است که در وزارت مسکن و شهرسازی مهندس کار است. طرح‌هایی که بر کاغذ‌ها ثبت می‌شوند برای به اجرا درآمدن نیازمند امضای مهندس مراد هستند و از آنجایی که مراد آدم با وجدانی است، سعی بر آن دارد که از امضای طرح غیرقانونی جلوگیری کند. برعکس مراد، حاج حمید (معاون مراد) سعی می‌کند ـ البته با پذیرفتن رشوه ـ طرح رد شده توسط مراد را به نحوی به امضای او برساند.

منابع مشابه بیشتر ...

58be53061ba0e.PNG

مانور هوایی

امبرتو اکو

«بارون درخت‌نشین» کتابی است از کالوینو که آن را از همه بیش‌تر دوست دارم و همیشه مثل یک بیانیه اخلاقی و سیاسی مرا در زندگی همراه کرده است. شاید غریب به نظر برسد که از درس سیاسی و اخلاقی کتاب صحبت کنیم که بعد از انتشار در سال 1957 به خاطر فقدان تعهد سیاسی مورد انتقاد شدید واقع شد. بارون درخت‌نشین بسیاری از روشنفکران ایتالیا را رنجانید چون روش کرد که «ویکنت شقه شده» شش سال قبل نمی‌توانست هم چون پرانتزی در آثار نویسنده‌ای، که از جهات دیگر در فضای واقع‌گرایانه‌ای می‌نوشته، دیده شود. با این رمان جدید راه کالوینو به سمت «لانه عنکبوت» تغییر کرد. او قطعا به طرف فن عروضی عجیبی حرکت می‌کرد و مثل موجبی به ساحل دنیاهای نو، کهکشان‌های نامحدود، شهرهای نامرئی، مسیرهای فضایی زنونی برخورد می‌کرد و می‌شکست.

58696a300fe16.PNG

نگاهی به یک کتاب؛ زیبایی تصویر انهدام

فتح‌الله بی‌نیاز

کاواباتا در سال 1899 در اوزاکا به دنیا آمد. در کودکی پدر و مادرش را از دست داد. در سال 1924 از دانشگاه توکیو فارغ‌التحصیل شد. «داستان دریاچه» و «به پیش» «آوای کوهستان» و همین «خانه زیبارویان خفته» از جمله آثار او هستند. شاهکارش «سرزمین پر برف» را در سال 1947 نوشت و در سال 1968 جایزه نوبل ادبی را گرفت و زمانی که هفتاد و سه سال داشت، در سال 1972 خودکشی کرد. کاواباتا در داستان بلند «خانه زیبارویان خفته» امکان انتقال جوهر زیبایی و نیروی جوانی را به صورتی نمادین بازنما می‌کند و به ویژه به خصلت غیرمادی این موضوع برجستگی خاصی می‌دهد. «خانه زیبارویان خفته» روایت زندگی پیرمردهایی است که حسرت توانایی‌های دوران جوانی‌شان را می‌خوردند و سعی می‌کنند از طریق تماس جسمانی و سطحی با زنان جوان، شور جوانی را بازیابند. نویسنده به گونه ای رمزآمیز این بازیابی جوانی را به نحوی به «بازیابی خود» شخصیت‌ها برمی‌گرداند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

58a40f87e12c0.PNG

تهران مخوف، نخستین رمان نقد اجتماعی؛ نگاهی به نخستین رمان برجسته اجتماعی ایران

اعظم بیژنی

انقلاب مشروطه یکی از وقایع مهم یکصد سال اخیر در ایران است و در نظر گرفتن این انقلاب به عنوان مبدأ ادبیات و تاریخ معاصر بی‌علت نیست، چرا که این انقلاب خود پایه بسیاری از حوادث بعدی تاریخ ایران گردید. نغمه‌های نابهنگام عدالت‌خواهی مردم ایران در اواخر دوره سلطنت ناصر‌الدین شاه قاجار بر اثر عواملی نظیر: مسافرت و تحصیل بعضی از ایرانیان در کشورهای اروپایی و تماس ایرانیان با این تحصیل کردگان، گسترش سواد، و چاپ کتاب و روزنامه و ... شکل گرفت، اما سریع‌تر از آن که قابل تصور باشد به بیراهه کشده شد.

پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
مقاله
588fa46494554.PNG

نگاهی به رمان: زندگی و زمانه مایکل ک، نوشته: جی. ام. کوئتزی، ترجمه: آناهیتا تدین

اعظم بیژنی

زندگی و زمانه مایکل ک، عنوان رمانی است از جی. ام. کوئتزی که با ترجمه آناهیتا تدین در سال 1384 در انتشارات روزگار به چاپ رسیده است. محتوا و ماجرای کلی داستان دوران زندگی مایکل ک است. مهمترین ویژگی ظاهری لب شکری بودن مادرزادی‌اش است، و او از بدو تولد با مشکل غذاخوردن روبرو بود چرا که لب او مانع مکیدن شیر می‌شد و لاجرم مادرش با قاشق به او غذا می‌داد. از طرفی مایکل به دلیل عدم بهره هوشی بالا و ظاهر غیرطبیعی‌اش، پس از دوره کوتاهی از مدرسه اخراج شد و تحت حمایت موسسه هائیس نوریس قرار گرفت و همانجا آموزش‌های مقدماتی چون خواندن و نوشتن، تمیزکردن و ظرف شستن و ..... را فرا گرفت و در نوزده سالگی در شهرداری مشغول به کار شد اما پس از سه سال سازمان شهرداری را ترک کرد و نگهبان شب توالت عمومی شد ولی پس از درگیری با چند تن از باج گیران خیابانی به شغل قبلی‌اش بازگشت و مجدداً به عنوان باغبان مشغول به کار شد.

پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
مقاله