در دهه‌های اخیر، دستور زبان‌های معتنابهی، در قالب‌های سنتی یا جدید، برای زبان فارسی نگاشته شده است. چون زبان همواره تغییر و تطور می‌یابد، همگام با دگرگونی‌های پرشتاب آن، مقوله‌های دستوری نیز باید بازنگری و از نو تحلیل شوند. یکی از مقوله‌های مهم دستوری، که جای تحقیق جدی و همه‌جانبه دارد، مقوله ادات فارسی است. بیشتر دستورها عناصر جمله را فاعل، گزاره‌ساز، مفعول، متمم فاعل، متمم مفعول و ادات می‌دانند. این عناصر را می‌توان به دو سته اجباری و اختیاری، یا بنیادی و غیربنیادی، تقسیم کرد. فاعل، مفعول و گزاره‌ساز عناصر بنیادی جمله‌های بی‌نشان هستند.

منابع مشابه بیشتر ...

65df2b914395a.jpg

گلچینی از گفتارهای مختلف صدای آمریکا

کتاب حاضر به مناسبت ششمین سال تاسیس صدای آمریکا به زبان فارسی این مجموعه خواندنی را که متضمن گفتارهایی از برنامه های متنوع صدای آمریکاست به عنوان ارمغان نوروزی به شنوندگان صدای آمریکا تقدیم کرده است

64e0bdcfa656b.jpg

فرهنگ اصطلاحات علوم ادبی

ساجدالله تفهیمی

یکی از وجوه اهمیت زبان و ادب فارسی در شبه قاره پیوستگی عمیق زبان های ملی و محلی این منطقه با زبان فارسی است. تاثیرات عمیقی که زبان فارسی هم در زمینه واژه ها و اصطلاحات و هم در زمینه قواعد و دستور زبان بر زبان های رایج این منطقه داشته است، مورد تاکید و اذعان اهل فضل و ادب پاکستانی و سایر محققان بوده که در کتاب ها، سخنرانی ها و .... بدان پرداخته اند. این پیوستگی بویژه در ادبیات منظوم بیش از ادبیات منثور به چشم می خورد و به عنوان نمونه بافت و ترکیب شعر اردو و اصطلاحات و قواعد آن به روشنی میزان این تاثیرپذیری را نشان می دهد. بنابراین منابع و مآخذی که بتواند این رابطه و پیوند عمیق را نه فقط برای فارسی گویان و فارسی سرایان این خطه، بلکه برای اردو سرایان نیز روشن تر و معنی دارتر سازد، ضروری می نماید. چه بسا شاعر و نویسنده ای که اصطلاحی را شنیده است ولی معنی دقیق و کاربرد صحیح آن را در شعر و نثر نمی داند و به متون اصلی و مفصل هم یا دسترسی ندارد و یا از چنان تبحر و تسلطی در زبان فارسی برخوردار نیست که به راحتی بتواند از آنها معنی و کاربرد اصطلاح مورد نظر را دریابد...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61c73ba990047.png

خرید کتاب برای کتابخانه

تهیه مجموعه‌ای مناسب، از اهداف مهم کتابخانه به شمار می‌رود که از راه مجموعه‌سازی فراهم می‌شود. این کار پایه اصلی ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان و چشمگیرترین کار فنی در هر کتابخانه‌ای پنداشته می‌شود. پس از کار گزینش مواد، دومین گام در مجموعه‌سازی، تهیه و فراهم‌آوری مواد است که درس مجموعه‌سازی، عمده‌ترین درس‌ها در برنامه آموزشی رشته علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی شناخته می‌شود. این کتاب درباره مجموعه‌سازی (سفارش) است. این کتاب نه‌تنها برای دانشجویان علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی در درس سفارش سودمند است، بلکه برای کتابدارانی که کار سفارش مواد در کتابخانه‌ها را در دست دارند، بسیار سودمند است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
کتاب
5643a47598a20.PNG

جنبه‌های نقشی «متمم» در فارسی امروز

جلال رحیمیان

هدف اصلي اين پژوهش ابهام‌زدائي و شفاف‌سازي در باب ماهيت يكي از مهم‌ترين مفاهيم دستوري، يعني «متمم» است. براي نيل به اين هدف، پس از بررسي و نقد مشهورترين توصيف‌هاي نحوي فارسي در زمينه تحقيق، با معرفي ملاكي به نام اجباري‌بودن متمم، آن را از ديگر مقوله‌هاي مطرح در مباحث دستوري متمايز ساختيم. طي ايـن تحقيق، متمم‌هاي فارسي را به 9 نوع تقسيم كرديم و براي ناميدن آنها از اصطلاح‌هاي نقشي نهاد، مفعول مستقيم، مفعول غيرمستقيم، متمم فاعل، متمم مفعول، متمم حرف اضافه، متمم قيدي، متمم صفتي و متمم فعلي استفاده كرديم. اين 9 نقش نحوي با اسـتفاده از 6 نوع مقوله نحوي به نام‌هاي گروه حرف تعريف، گروه اسمي، گروه حرف اضافه، گروه صفتي، گروه قيدي و بند، بيان مي‌شوند. از 21 مورد متمم به‌كاررفته، 10 مورد متمم غيرمنطبق و 11 مورد متمم منطبق هستند.

دستور زبان/دستور زبان فارسی پژوهش‌ها/پژوهش‌های زبان‌شناسی
مقاله