زبان اسپرانتو، اختراع ابتکاری و هوشمندانه دکتر زامنهوف، ویژگی‌های مثبت بسیار دارد و از ابعاد و زوایای گوناگون قابل بررسی و جالب توجه است. در این نوشتار به اختصار به نمونه‌ای از جالب‌ترین و گفتنی‌ترین‌ها می‌پردازیم.

منابع مشابه بیشتر ...

65d3632f5a260.jpg

کتابهایی درباره زبان اسپرانتو

داود شمس‌ حکیمی‌

نگارنده در این کتابچه، ضمن روایت خاطره‌ای، علاقه خود را نسبت به زبان اسپرانتو بیان می‌کند و در انتها اشعاری در توصیف این زبان به نظم در می‌آورد .

64d8d63906715.jpg

فرهنگ دستوری

محمد مهیار

دست يافتن به فرهنگ جامع واژگان و اصطلاحات زبان فارسي ، آرزويي است كه هر فارسي زباني كه به نوعي با انديشه و كتاب سرو كار دارد در فكر خود مي پرورد ؛ و تلاش در اين راه وجهه همت بسياري از خدمتگزاران به فرهنگ و تمدن و ادبيات فارسي و ايراني است. اما اين مهم بدون حصول مقدماتي چند ميسرنمي شود ، يكي از اين مقدمات ، تاليف و تدوين واژه نامه هاي اختصاصي در رشته ها وفنون و علوم مختلف است .البته تدوین فرهنگ اختصاصی برای رشته ای خاص در زبان فارسی سابقه ای بس طولانی دارد و عمر آن کمتر از درازنای تاریخ نظم و نثر فارسی نیست، به گونه ای که یکی از قدیمی ترین کتب منثور زبان فارسی، فرهنگ اختصاصی در مفردات طب است، موسوم به الابنیه عن حقائق الادویه که در واقع توجه پیشینیان ما به این شاخه از فرهنگ نویسی را نشان می دهد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5ff45a271266f.png

گفتگویی شاعرانه با بامداد

حسین علیزاده

این کتاب با هدف شناخت بی‌واسطه شاملو و ارائه بهترین اشعار او در پاسخ به پرسش‌های مهمی است که شاید اصلی‌ترین زمینه و انگیزه سرایش بسیاری از اشعار او بوده است. پاسخ‌هایی که روشنگر ابعاد و زوایای گوناگون زندگی و شعر او تواند بود. کتاب در چهار فصل و متناسب با سیر زندگی شاملو و با توجه به آرای صاحب‌نظران سامان یافته است. فصل اول درباره خود شاعر و زندگی فردی و خانوادگی اوست و به شناخت کامل‌تر شخصیت و فردیت او کمک بسیار می‌کند. فصل دوم بیشتر درباره بزرگانی چون مسیح و یارانی چون جلال و فروغ و آیداست که شاعر به آنها تعلق خاطری داشته است. فصل سوم به موضوعاتی چون شعر، انسان، مرگ و زندگی، زندان و .... می‌پردازد. در فصل آخر که ناظر به بخش پایانی عمر شاعر است، در مجموع هفتاد موضوع در قالب حدود دویست سؤال و جواب مطرح شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران نثر/گفتگو و سخنرانی
کتاب