ادبیات، خود جهانی است دیگرتر از جهان واقعی؛ خود جهانی مستقل است با همه جنبه‌های یک جهان مخلوق. جهان واقعی، مخلوقی است ساخته خداوند و این مخلوق مورد شناسایی کسانی قرار می‌گیرد که دانشمند و یا فیلسوف نامیده می‌شوند. دانشمندان و فیلسوفان، هر یک از دیدگاهی به بررسی جهان واقعی می‌پردازند و گوشه‌هایی از آن را می‌شناسانند تا بتوان آنها را در مسیر زندگی و سعادت انسان به کار گرفت. ادبیات نیز جهانی است ساخته شاعر و نویسنده. منتقد ادبی نیز همان دانشمند و فیلسوف این جهان است و تلاش دارد از دیدگاه‌های گوناگون به تحلیل و شناخت این جهان بپردازد. نقد، علم ادبیات است؛ ادبیات‌شناسی است و به دلیل علم بودن، با نظریه و تنئوری سر و کار دارد. تئوری، راهنمای دانش و شناخت است. بدون نظریه و تئوری، تلاش برای شناخت، پراکنده و نامنسجم از آب در خواهد آمد اگر چه با تئوری احتمالا همه زاویه‌ها دیده نخواهد شد، اما به هر حال می‌توان تئوری‌ها را به گونه‌ای با یکدیگر آشتی و پیوند داد. می‌توان یک اثر را از دیدگاه‌های گوناگون نگریست.

منابع مشابه بیشتر ...

636cf9c02df8d.jpg

مشهدی عباد (به دو زبان فارسی و ترکی)

ایرج سهرابی

داستان در مورد دختری جوان به نام گلناز است که عاشق پسری به نام سرور می‌شود ولی پدرش به دلیل مشکل مالی‌اش او را مجبور می‌کند که با یک بازاری پیر به نام مشهدی عباد ازدواج کند….

6319cc88dbef8.jpg

دو کدخدا

عباس یمینی شریف

عباس یمینی شریف نویسنده و شاعر کودکان کتاب دو کدخدا را که به نثر است برای کودکان به رشته تحریر در آورده و در سال 1329 توسط شرکت چاپ رنگین منتشر شده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

575ad6c6458fc.jpg

ساخت زبان فارسی

احمد ابو محبوب

ساخت زبان، مبحثی است که قواعد و ساختمان زبان را مورد پژوهش قرار می دهد. این پژوهش، زبان را آن گونه که هست نه آن گونه که بوده یا باید باشد، می بیند و قوانین ساختار آن را که مبتنی بر گفتار است می شناساند. دستور هر زبان از سه دسته عمده قواعد آوایی، معنایی و نحوی تشکیل شده است که اینها (آوا- معنا- نحو) ساختمان هر زبان را تشکیل می دهد. ممکن است فردی صرف و نحو یک زبان را بداند اما نتواند آن را به کار ببرد یا در مقابل درک جمله های آن زبان ناتوان بماند. در اینجا نکته حائز اهمیت، درک ساختار آن زبان است، اگر فرد درک درستی از ساختمان زبان داشته باشد این مشکل برای او آسان می گردد. در کتاب ساخت زبان فارسی که احمد ابومحبوب در دوازده فصل آن را به طبع رسانده، سعی شده تا حد زیادی درک و ساختار زبان آسان شود. تاریخ اولین چاپ این اثر، در سال 1375 توسط نشر میترا بوده است که با رسیدن به چاپ سوم در سال 1383، ‌نویسنده به موفقیت تسهیل مطالب نایل امده است.

دستور زبان/دستور زبان فارسی
کتاب