این کتاب دربرگیرنده چهار رساله با عناوین «نقد فلسفه از نگاه جامی»، «جامی و ابن عربی»، «آفرینش نو از نگاه جامی» و «تعلیقه‌ای بر سلامان و ابسال جامی» از استاد فقید محمداسماعیل مبلغ است که به مناسبت برگزاری جشن پانصدوپنجاهمین سال ولادت عبدالرحمان جامی نگاشته و در سال 1343 منتشر شده است. نویسنده به جامی بازگشته است و کوشیده است افکار و اندیشه‌های او را بازسازی کند. این بازگشت را می‌توان نوعی تأمل در ذات و فهم هستی تاریخی خویشتن نامید. مبلغ در این سلسله نوشته‌ها به نکته‌ای توجه خاص داشته و کوشیده است تا نسبت جامی و مکتب ابن عربی را در حد ممکن روشن کند.

منابع مشابه بیشتر ...

64e21608a40fa.jpg

فرهنگ اصطلاحات عرفانی محیی الدین ابن عربی

محیی الدین ابن عربی

کتاب حاضر شامل مجموعه ای از مفاهیم و تعبیرات عرفانی محیی الدین است که بر اساس کتابهای موجود وی، به خصوص فتوحات مکّیه و فصوص الحکم و تفسیر القران و التجلیات الهیه و ترجمان الاشواق تنظیم شده است. برای این کار مدت چهار سال به مطالعه آثار ابن عربی و گردآوری اصطلاحات عرفانی وی و فیش برداری آن پرداخته و پس از آن با مراجعه مجدد به منابع کار ترجمه این اصطلاحات آغاز شد و پس از آن مفاهیم عرفانی را بر اساس حروف الفبا تنظیم و تدوین کرده و در پاورقی هرجا لازم بوده توضیح یا توضیحاتی درباره آن مفاهیم داده شده است.

63e50268498c6.jpg

شرح فصوص الحکم

تاج الدین حسین خوارزمی

فصوص الحکم، تألیفِ شیخ اکبر، محی الدین ابن عربی (م560 ه . ق) مهم ترین کتاب در عرفان نظری است. بر این کتاب، شرح های مختلفی نوشته شده که مشهورترین آنها از آنِ علّامه داود قیصری (متوفای 751 ه . ق) است. شرح قیصری از همان آغاز تألیف، مورد قبول اهل عرفان و نظر افتاد و محور بحث و تدریس قرار گرفت. اثر حاضر، همان «شرح فصوص الحکمِ» قیصری است که آیة اللَّه حسن زاده آملی، استاد مسلّم عرفان و فلسفه در روزگار معاصر، آن را تحقیق کرده و تعلیقه های سودمندی بر آن نوشته است.