نورالدين عبدالرحمن جامی از شاعران، محققان و عارفان نامدار سده نهم هجری است. او در دو مرکز علمي هرات و سمرقند، علوم متداول عصر خود را آموخت و سپس در هرات به خدمت بزرگان و مشايخ طريقت نقشبنديه در آمد. جامی سال های زيادی در هرات زيست و چهره محبوب و محترم اين ديار به شمار می رفت. از عبدالرحمن جامي، آثار ادبي متعددی بر جای مانده که در اين بين مکاتيب او دارای اهميت تاريخی است. مخاطبان جامی در اين نامه ها شخصيت های برجسته و معروفی هستند و این کتاب حاوی اطلاعات گران بهايی در رابطه با اوضاع اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خراسان و ماوراءالنهر در قرن نهم هجری می باشد. کتاب پیش رو به همت عبدالعلی نور احراری تصحیح شده است و به نامهای دیگری چون رقعات، انشاء جامی و دیوان الرسائل نیز خوانده می شود. این کتاب در سال 1383 توسط انتشارات شیخ الاسلام احمد جام به چاپ رسیده است و شرح حال مولانا جامی، خواجه احرار سلطان حسین بایقرا و امیر علیشیر نوایی نیز به آن ضمیمه شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

660e920253dd9.jpg

پنجاه سال خدمت در ایران

میس جین الیزابت دولیتل

این کتاب را انجمن فارغ التحصیلان مدرسه آمریکایی برای آگاهی بیشتر علاقمندان به خدمت و زندگی میس جین الیزابت دولیتل در طول اقامت پنجاه ساله اش در ایران منتشر کرده است.

65ef2775a514b.jpg

بزرگان ما - جلد اول

ع. فاضل زاده بدیع

موضوع کتاب بزرگان ما تالیف ع. فاضل زاده بدیع شرح حال و منتخب اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی است که در سال 1312 منتشر شده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61125fccb0482.jpg

لوایح در بیان معانی عرفانیه

نورالدین عبدالرحمن جامی

این رساله ایست مسمی به لوایح در بیان معارف و معانی که بر الواح و ارواح ارباب عرفان و اصحاب ذوق و وجدان لایح گشته و به طور کلی لوائح کاملا عرفانی و مخصوصا جامی به کلمات شیخ محیی الدین محمدبن العربی نظر داشته و از کتاب معتبر و بسیار معروف فصوص الحکم اقتباساتی نموده است

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عرفانی
کتاب
607ae5c8335f9.jpg

لوایح در عرفان و تصوف

نورالدین عبدالرحمن جامی

لوایح مولانا عبدالرحمان جامی ـ شامل یک (دیباچه) و سی و شش (لایحه) و یک (تذییل) ـ رساله ای موجز در تصوف و عرفان اسلامی است، و همچنانکه خود جامی خاتم شعرای بزرگ فارسی شمرده می شود، این دفتر نیز از آخرین رساله های مهم عرفانی به حساب می آید که در آن اصول اعتقادات متصوفه، علی الخصوص پیروان مکتب محی الدین عربی، به گونه ای فشرده برشمرده شده و تبیین گشته است. لوایح جامی در خور رفتاری است خیلی بهتر از آنچه پیش از این خاورشناسان فرنگی و ناشران ایرانی با آن کرده اند، و این به هر حال عقیده دو تن از دانشمندانی است که در سالهای اخیر به جامی توجه پیدا کرده اند. این متن در واقع یک رساله مهم تصوف است که به وسیله بازپسین شاعر بزرگ زبان فارسی تصنیف شده است.

نثر/متون کهن
کتاب