آئین‌های زایش و رویش «سده سوزی» در میان عشایر کرمان آنگاه برگزار می‌گردد که زمستان به پایان رسیده و بهار آغاز می‌شود. زایش گله که از دی ماه شروع شده بود، پایان یافته و بره‌ها و کهره‌ها نوزاد، گزند سرمای چاچار را از سر گذرانده‌اند و به اعتقاد عشایر کرمان با پشت سر گذاردن چله، گله از خطر سرما و نابودی رسته و جان به سلامت برده‌اند و اینک به استقبال بهار می‌روند. عشایر چشم به آسمان دوخته‌‌اند، که باران بهاری، رویش علف و طراوت مرغزار را ارمغانشان آورد و گله زائیده را نیرو بخشد. شیرشان را بیافزاید و دهان نوزادان شیرخوارشان را آرام آرام با طراوت علف و بوی گیاه آشنا کند. تا در دومین نیمه فروردین ماه یعنی در ماه چهارم و پنجم زایش گله که آغاز «رم بالا» و «کوچ بار» و گاه حرکت به ریستگاه سرحدی و سردسیری است آنان را تنها به سخاوت مراتع مهمان کنند.

منابع مشابه بیشتر ...

60fecb9eb1b57.jpg

تقدس سرزمین ایران در آیین ایرانی

ناصرالدین شاه حسینی

کتاب تقدس سرزمین ایران در آیین ایرانی به قلم ناصرالدین شاه حسینی در سال 2536 شاهنشاهی توسط شورای عالی فرهنگ و هنر مرکز مطالعات و هماهنگی فرهنگی به چاپ رسیده است.

601969ba6b4ba.jpg

جشن مهرگان

موضوع کتاب جشن مهرگان در مورد برگزاری آئین‌ ویژه مهرگان است و پاره‌ای از عناوین آن عبارتند از: شادی از دید ایرانیان؛ جشن و آیینهای گوناگون؛ مهر و مهربان؛ مهرگان و مهرگانی؛ پیشینه سرگذشتی مهرگان؛ انگیزه‌های برگزاری مهرگان؛ برگزاری آیین ویژه مهرگان و ....