آیا اسطوره مقوله ای از مقولات ادبی است یا برعکس ادبیات و بویژه شعر از مقولات اسطوره است، یا میان آنها رابطه‌ای از نوع عموم و خصوص من وجه هست یعنی برخی از آثار ادبی از مقوله اسطوره‌اند و برخی از اسطوره‌ها از مقوله ادبیات؟ و یا اسطوره وسیله‌ای است که فرد را به عالم شعر و هنر نزدیک می‌سازد؟ در این گفتار هدف نگارنده آن است که نشان دهد میان شعر حافظ، که یکی از نمونه‌های والای شعر ناب است، همسانی و قرابت با اسطوره از چه لونی است. پیداست که چون نخستین بار است که چنین موضوعی درباره حافظ مطرح می‌شود، این نوشته هم از ناپختگی و کاستی و لغزش بر کنار نخواهد بود. بسیار علاقه‌مندم آنان که در این زمینه‌ها تأملی دارند کاستیها و لغزش‌های مرا یادآور شوند و نکته‌های دیگری را که در این زمینه می‌توان طرح کرد بنویسند و انتشار دهند.

منابع مشابه بیشتر ...

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.

64a56706a9b58.jpg

فرهنگ اساطیر یونان

ف. ژیران

کتاب اساطیر یونان اثری است از ف. ژیران به ترجمه دکتر ابوالقاسم اسماعیل پور و چاپ انتشارات مکتوب. کتاب حاضر به معرفی اسطوره های یونانی که موجوداتی فرازمینی با ویژگی های شگفت آور بودند می پردازد و تحلیلی از تاثیراتی که این اسطوره ها بر فرهنگ بشری و ادب و هنر یونان و جهان برجای گذاشته اند ارائه می دهد. “اساطیر یونان” مطالبی درباره چگونگی پیدایش ایزدان و اطلاعاتی پیرامون ایزدان زمین، ایزدان قهرمان و اسطوره هایی چون آتنا، هرا، آپولن، هرمس، آرس، آفرودیت، پوزئیدون، ایزدبانوی جهان زیرین و… در اختیار می گذارد و داستان ها و افسانه هایی را که پیرامون آن ها وجود دارد ارائه می دهد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

634ac4aa1c95a.jpg

فارسی برای کلاس دوم دبستان (سال 1347)

حسن انوری

کتاب درسی "فارسی برای کلاس دوم دبستان" تالیف لیلی ایمن، با همکاری حسن انوری، توسط انتشارات سازمان کتابهای درسی ایران در سال 1347 منتشر شده است

کلیات/کتاب های درسی
کتاب
63299edb290c3.png

فرهنگ نام سخن

حسن انوری

این کتاب مجموعه‌ای است از نام‌هایی که معمولاً در ایران از سوی پدران و مادران برای فرزندان انتخاب می‌شود. افزون بر آن شماری واژه خوش‌آهنگ نیز که می‌تواند به عنوان نام به کار رود و همچنین نام‌های قدیمی که در کتاب‌های تاریخی و ادبی آمده، بر آن افزوده شده است. در این کتاب کوشیده شده تا حد امکان ریشه نام‌ها مشخص شود و اگر در طول تاریخ شخصی نامدار بدان نام نامیده شده است، به اختصار معرفی شده است.

کلیات/فرهنگ ها
کتاب