5880c3cf0df1a.jpg

دیوان کامل اشعار فتحعلیشاه قاجار

مکان چاپ: تهران ناشر: کتابفروشی قائم مقام تاریخ چاپ: ۱۳۴۴ هجری شمسی تیراژ: ۳۰۰۰ زبان: فارسی

فتحعلی‌شاه قاجار (1151-1213 شمسی) دومین شاه قاجار بود که حدود ۳۶ سال بر ایران فرمانروایی کرد. وی در سالهای اول حکومت خود، به سرکوبی مخالفان و رقبایش مشغول شد. پس از به قدرت رسیدن با نزدیک شدن به علمای شیعه و مجتهدین تلاش زیادی کرد تا پایه های مشروعیت قدرت نوپای قاجار را در میان مجتهدین محکم کند. وی توانست در جنگهای ایران و روس از حمایت علما در ترغیب مردم به جهاد بهره مند گردد. اما جنگ های ایران و روس به جدا شدن بخش های بزرگی از شمال غرب کشور منجر شدند. کتاب پیش رو دیوان کامل اشعار فتحعلیشاه قاجار می باشد که با دیباچه ای از میرزا محمد صادق مروزی وقایع نگار دربار آراسته شده است. این کتاب در سال 1344 توسط انتشارات کتابفروشی قائم به چاپ رسیده است.

منابع مشابه بیشتر ...

613c5b9e511bf.png

سفرنامه فرنگستان: سفر اول

فتحعلی‌شاه قاجار

سفرنامه‌های رجال و شخصیت‌های حکومتی و سیاسی بخشی مهم از منابع و مدارک تاریخ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران است که مطالعه و نقد و نظر در آن روشنگر بسیاری از حقایق تاریخی و افشاگر چندوچون روابط سیاسی و استعماری است. این سفرنامه از مظفرالدین شاه قاجار است که افزون بر ارزش‌های تاریخی و اطلاعات سیاسی ملحوظ در آن، به طریقی ساده راهبر و راهنمای ما در تحقیق و شناسایی خصوصیات فرهنگی و خلقیات روحی و خصلت‌های فردی و چندوچون روابط و مناسبات خارجی و نحوه صورت‌پذیری و انجام قراردادهای استعماری و امتیازات خارجی و بسیاری دیگر از زمینه‌های تاریخی است. این کتاب دربرگیرنده یادداشت‌های سفر اول اوست که در اواخر سال 1317 هجری قمری انجام شده است. این سفر از روز پنجشنبه 12 ذیحجه سال 1317 آغاز و روز یکشنبه دوم شعبان 1318 قمری پایان یافته است.

60a49731b29de.png

اشعار عامیانه ایران در عصر قاجاری

والنتین ژوکوفسکی

این کتاب دربرگیرنده اشعار عامیانه‌ای است که در خلال سال‌های واپسین سلطنت ناصرالدین شاه قاجار بین مردم کوچه و بازار رایج بوده و مطربان و خوانندگان و نوازندگان و مقلدان دوره‌گرد، در عروسی‌ها و ختنه‌سوران‌ها و مجالس سور و سرور طبقات عامه مردم ایران و گاهی در بزم‌های خصوصی خواص می‌خوانده‌اند. ژوکوفسکی محقق روسی در طی اقامت چندساله در ایران و در شهرهای مختلف، این اشعار را از زبان این و آن شنیده و ثبت و ضبط کرده است. این اشعار در شمار اشعار و تصانیف عامیانه یا به اصطلاحی علمی «فولکوریک» است؛ بنابراین نمی‌توان سال دقیق انشاء و انتشار و نام گوینده آنها را در کتاب‌ها و تذکره‌ها جستجو کرد.