58825eb2d7571.PNG

معرفی و نقد کتاب: کفافی، محمد عبدالسلام. ادبیات تطبیقی: پژوهشی در باب نظریه ادبیات و شعر روایی

ادبیات تطبیقی: پژوهشی در باب نظریه ادبیات و شعر روایی از جمله کتاب‌هایی است که در زمینه ادبیات تطبیقی از عربی به فارسی ترجمه شده اند. روند ترجمه منابع پژوهشی از عربی به فارسی، ادبیات تطبیقی در جهان عرب و بررسی مقابله‌ای آن با غرب هر یک می‌تواند موضوع جالبی برای پژوهش باشد. همچنین، معرفی تطبیقی کتاب‌هایی همچون ادبیات تطبیقی طه ندا و کتاب حاضر، با عنایت به تفاوت‌های اساسی آن‌ها با پژوهش‌های همتا در غرب نیز می‌تواند نتایج قابل توجهی به دست دهد. پس از «مقدمه مترجم» و «پیشگفتار مؤلف» کتاب به سه بخش کلی تقسیم شده است: بخش اول: درباره نظریه ادبیات (11 ـ10)، بخش دوم: درباره شعر روایی (101 ـ 218) و بخش سوم: شعر روایی در ادبیات ملل مسلمان (219 ـ 463). بخش اول متشکل از شش فصل، بخش دوم چهار فصل و بخش سوم هشت فصل است.

منابع مشابه بیشتر ...

654f801a00910.jpg

مضامین مشترک در ادب فارسی و عربی

سید محمد دامادی

کسانی که در ادب فارسی از روی صدق و تانی و نه از سر هوی و تمنی، تاملی مستمر و بی وقفه به منظور کشف اصول و موازین حاکم بر ادب و فرهنگ ایران داشته اند، نیک می دانند که از جمله مظاهر توانایی شگفت آور سخن سرایان بزرگ و افسونگر فارسی زبان، آنست که با قدرت استفاده از قانون تجرید و تعمیم ذهن خلاق و آفرینشگر خویش، بخوبی توانسته اند با رویت مناظر در صحنه حیات و اندیشه در کار روزگار و ژرفکاوی در پدیده های گیتی و ترکیب آن ها با یادها و خاطره ها و خوانده ها و شنیده ها و در یک کلام دانسته ها آمیزه ای از عبرت و حکمت پرداخته و با عرضه دستاوردهای تامل و تجربه در قالب سخنان منظوم و منثور خوانندگان آثار خویش را از چشمه سار زلال ذوق سلیم خود سیراب ساخته و قریحه جمال پرست آن ها را نوازش داده، آدمیان را از زادگان طبع جویای کمال خویش برخوردار و کامیاب گردانند...

61e437a3c29db.png

گسترش فرهنگ و ادب ایران در جهان

بهرام طوسی

فرهنگ و تمدن ایران چون خورشیدی تابان پرتو خرد اهورایی خود را در طول هزاره‌های متمادی، از زمانی که دنیا اولین گام‌های خود را در راه زندگی اجتماعی برمی‌داشت و هنوز در تاریکی جهل و بی‌قانونی دست‌وپا می‌زد، سخاوتمندانه بر سراسر جهان گسترانیده است. این کتاب دربردارنده اهمیت و ارزش زبان و ادب فارسی است و شامل این مطالب می‌باشد: ادب و ادبیات، آشنایی با فرهنگ و تمدن ایران، فلسفه ایران باستان و زرتشت، زبان فارسی، فردوسی و شاهنامه، علم و تمدن در ایران باستان، و نقش ایرانیان در بنیان‌گذاری تمدن بزرگ اسلامی.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

564a0e2568c64.PNG

معرفی و نقد کتاب (ادبیات تطبیقی: درآمدی نقادانه)

سیدمسیح ذکاوت

در این مقاله کتاب ادبیات تطبیقی: درآمدی نقادانه نوشته سوزان باسنت معرفی شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های تطبیقی
مقاله
564a0a2096128.PNG

معرفی و نقد کتاب

سیدمسیح ذکاوت

در این مقاله به معرفی کتاب شیوه خواندن ادبیات جهان با نویسندگی دمراش دیوید پرداخته شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های تطبیقی
مقاله