واژه‌سازی و واژه‌گزینی در تکمیل تدریجی ترکیب لغوی نقش اسای را ایفا می‌کند. اصول و قالب‌های واژه‌سازی نیز مسئله‌ای تاریخی بوده که بتدریج تغییر یافته و تکامل پیدا می‌کند. اصول و قالب‌های جداگانه واژه‌سازی در مرحله‌های معین پر محصول (زیاد) و یا کم می‌شوند و در پیشرفت ترکیب لغوی زبان ایفاگر نقش خود می‌گردند. زبان با همه ظرافت‌های خود برای بیان فکر و قانع‌کردن همه جانبه طالبان مبادله افکار، از تمامی وسایل واسطه ماهرانه استفاده می‌کند؛ و این شرط اساسی پیشرفت اصول و قالب‌های واژه‌سازی به شمار می‌رود. زمینه اساس واژه‌سازی ترکیب لغوی زبان و پیش از همه ذخیره اساسی آن به شمار می‌رود. در ساختن کلمه‌های مرکب، خود کلمه‌ها بی‌واسطه نقش دارند.

منابع مشابه بیشتر ...

634d34c37ed42.png

فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان (دفتر پانزدهم)

گروه واژه گزینی

واژه‌گزینی در ایران سابقه‌ای طولانی دارد و عمر آن به بیش از صدسال می‌رسد و فرهنگستان زبان و ادب فارسی سومین فرهنگستانی است که در طول این مدت به عنوان سازمان دولتی به این امر همت گماشته است. این کتاب پانزدهمین دفتر فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی است که با تلاش بی‌وقفه استادان و همکاران گروه‌های تخصصی واژه‌گزینی به انجام رسیده است. این دفتر نیز در سه فهرست جداگانه تنظیم شده است: فهرست اول، فهرست واژه‌های مصوب به ترتیب الفبایی فارسی همراه با تعریف واژه‌ها؛ فهرست دوم، فهرست واژه‌ها به ترتیب الفبای لاتینی و فهرست سوم، فهرست واژ‌ه‌ها بر اساس حوزه کاربرد و به ترتیب الفبای لاتینی است.

634d34a28510f.png

فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان (دفتر سیزدهم)

گروه واژه گزینی

واژه‌گزینی در ایران سابقه‌ای طولانی دارد و عمر آن به بیش از صدسال می‌رسد و فرهنگستان زبان و ادب فارسی سومین فرهنگستانی است که در طول این مدت به عنوان سازمان دولتی به این امر همت گماشته است. این کتاب سیزدهمین دفتر فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی است که با تلاش بی‌وقفه استادان و همکاران گروه‌های تخصصی واژه‌گزینی به انجام رسیده است. این دفتر نیز در سه فهرست جداگانه تنظیم شده است: فهرست اول، فهرست واژه‌های مصوب به ترتیب الفبایی فارسی همراه با تعریف واژه‌ها؛ فهرست دوم، فهرست واژه‌ها به ترتیب الفبای لاتینی و فهرست سوم، فهرست واژ‌ه‌ها بر اساس حوزه کاربرد و به ترتیب الفبای لاتینی است.