موضوع این مقاله بررسی شماره دوم مجله آشنا است که به بزرگداشت حکیم نظامی اختصاص یافته است. از پیشگفتار سردبیر چنان برمی‌آید که بعضی از دوستان ایرانی یا حداقل یکی از ایشان این قدر از توجه به نظامی استقبال نکرده است و شاید «زنده کردن گذشتگان» را در حق ادبیات نوین مضر پنداشته است. این نوع اندیشه برای ما پاسداران ادبیات سنتی موجب نگرانی است. ما نظانی و سعدی و حافظ را بزرگ‌ترین نعمت فرهنگ اسلامی می‌دانیم و حاضر نیستیم که ایشان را با هیچ نعمت جهانی عوض بکنیم و ادبیات نوین ایرانی هر گز به آن درجه نرسیده است که امثال ایشان بوجود بیاورد. این شماره آشنا، ما را متوجه می‌کند که دست اندرکاران مجله نه فقط ایرانیان را بلکه سایر علاقه‌مندان به فرهنگ و ادبیات فارسی در داخل و خارج کشور را در نظر داشته‌اند و فکر می‌کنم بهمین علت شماره دوم را مخصوص به بزرگداشت حکیم نظامی گنجه‌ای کرده‌اند.

منابع مشابه بیشتر ...

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.

6546663229493.jpg

کعبه جان: نقد تحلیلی مخزن الاسرار نظامی

حسینعلی یوسفی

کعبه جان که از دیدگاه نقد ادبی به تحلیل مخزن الاسرار نظامی پرداخته نخستین گام در راه چنین پژوهش گسترده دامن و نخستین دفتر از مجموعه ای است که به یاری خداوند با عنوان نقد ادب فارسی انتشار خواهد یافت. اگرچه هر نقدی با ضریبی از تعصب و جانبداری همراه است، اما نگارنده کوشیده است تا دلبستگی های او به "داستانسرای بزرگ گنجه" او را از حقیقت جویی و نقد راستین باز ندارد و بدون شک نقد راستین آثار بزرگان ادب (یعنی اشاره به هر جنبه استواری و زیبایی و کاستیهای احتمالی آن آثار) چیزی از عظمت نام و مقام صاحبان آثار نخواهد کاست، عظمتی که گذشت اعصار و قرون مهر تایید بر آن زده است.