محیط طباطبایی هنگامه‌ای بود در دانش و ادب و معرفت این مقاله با عنوان «هنگامه» به مناسبت بزرگداشت پنجاه سال تحقیقات و مطالعات آن مرد بزرگ نوشته شده و در کتاب «محیط ادب» بکوشش: حبیب یغمائی، سیدجعفر شهیدی، محمدابراهیم باستانی پاریزی، ایرج افشار در سال 1358 بوسیله دبیرخانه هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور انتشار یافته است. هنگامه به فتح (هـ وم) از ریشه «هنگام» است و خود کلمه «هنگام» به فتح اول در راستا هنگام تلفظ می‌شده است. هنگامه ظاهراً تا قرن ششم هجری همان معنی وقت و زمان را داشته و در شاهنامه نیز به همین معنی آمده و ابیات بسیاری با این واژه در شاهنامه دیده می‌شود.

منابع مشابه بیشتر ...

633af2510449a.png

لغت شاهنامه

عبدالقادر بغدادی

از زمان قدیم درباره شاهنامه فردوسی کتاب‌های مختلفی از جمله فرهنگ لغات شاهنامه نوشته شده است؛ یکی از این کتاب‌های معروف، «فرهنگ لغات شاهنامه» عبدالقادر بغدادی است که تا روزگار کنونی حفظ شده است. وی این کتاب را در اواسط قرن یازدهم هجری قمری به زبان ترکی استانبولی به رشته تحریر درآورده است. این فرهنگ را یکی از جامع‌ترین فرهنگ لغات شاهنامه موجود در جهان دانسته‌اند. مجموع مدخل‌های این اثر بالغ بر 1598 فقره است که با احتساب واژه‌هایی که به مناسبت‌های مختلف ذیل برخی از مدخل‌ها وجود دارد، می‌توان تعداد واژه‌ها را بسیار بیشتر از این مقدار دانست. نویسنده بعد از انتخاب واژه فارسی، معادل ترکی‌اش را آورده و سپس مثال‌های لازم را ذکر کرده است.

631f259c498af.png

واژه نامه شاهنامه: شامل شرح لغات، اصطلاحات، نام‌ها وجای‌های شاهنامه

پرویز اتابکی

یکی از ویژگی‌های عمده شاهنامه فردوسی این است که منبع سرشار واژگان زبان فارسی است؛ از این‌رو در تمام فرهنگ‌ها و واژه‌نامه‌های فارسی در معنای هر واژه به ابیات شاهنامه به عنوان معتبرترین شاهد استناد شده است. این واژه‌نامه شامل شرح لغات، اصطلاحات، نام‌ها و جای‌های شاهنامه است و مآخذ آن افزون بر واژه‌نامه‌ها و فرهنگ‌های اختصاصی منتشرشده قبل از این کتاب، عبارتند از: لغت فرس، برهان قاطع، لغتنامه دهخدا، قاموس المحیط، المنجد، فرهنگ لاروس و .... .

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6081578018d3a.png

برگزیده اشعار افضل الدین بدیل بن علی نجار خاقانی شروانی

افضل‌الدین خاقانی شروانی از شاعران بنام قرن ششم هجری است که در سال 520 هجری در شروان متولد شده و بارها در اشعارش به موطن خود اشاره کرده است. او در جوانی شاعر دربار شروانشاه شد و منوچهر شروانشاه و پس از آن مخصوصاً فرزندش ابوالمظفر اخستان بن منوچهر را مدح گفت و از او صله فراوان یافت. خاقانی غیر از شروانشاهان، چند تن دیگر از پادشاهان و امرا را نیز مدح گفته است. آثار معروف او افزون بر «تحفة العراقین»، دیوان قصاید و غزلیات و قطعات اوست که در حدود هفده هزار بیت دارد و جز این منشآت او نیز باقی است. یک مثنوی «ختم الغرائب» هم به او نسبت داده شده است. این کتاب دربرگیرنده برخی از اشعار و غزلیات اوست.

نظم/شعر کلاسیک/گزیده‌ها شعر کلاسیک
کتاب
594a4d99b1bb2.png

منتخب نظم و نثر فارسی؛ شامل برگزیده آثار گویندگان و نویسندگان ایرانی تا قرن ششم هجری مخصوص کلاس‌های چهارم متوسطه (ریاضی، طبیعی، بازرگانی، خانه‌داری)

این کتاب منتخبی از آثار معروف‌ترین شاعران و نویسندگان زبان فارسی تا آخر قرن پنجم هجری است که مطابق برنامه برای آن دوره تحصیلات متوسطه برای سال‌های چهارم طبیعی، ریاضی، بازرگانی و خانه‌داری تنظیم و تدوین شده است. قطعات این کتاب از دواوین و کتب زیر استفاده شده است: دیوان رودکی، تاریخ بلعمی، تاریخ سیستان، دیوان عنصری، دیوان فرخی، تاریخ بیهقی، شاهنامه فردوسی، تاریخ گردریزی، دیوان منوچهری، قابوس‌نامه، سیاست‌نامه، دیوان ناصرخسرو و سفرنامه ناصرخسرو.

نثر/متون کهن/گزیده‌ نظم و نثر
کتاب