در نخستین بخش از این مقاله (چاپ شده در شماره اول بخارا) به آثار زندگینامه‌ای زبان هنرمند پرداختیم. این مبحث را با بررسی دو کتاب از سیمین بهبهانی و منصوره اتحادیه پایان می‌بخشیم. سیمین بهبهانی: با قلب خود چه خریدم! «گزینه قصه‌ها و یادها»ی غزلسرای نامی معاصر است که در دو بخش عمده نقلی بگوی و نقشی بسیار سامان یافته. او در همبافت شاعرانه‌ای از خاطرات گذشته و شوربختی‌های امروزرا در قالب نوشته‌های کوتاهی ارائه می‌دهد. هر چند نویسنده کوشیده به خاطره‌ها جنبه‌ای داستانی دهد. اما اغلب نوشته‌ها ـ بخصوص در بخش نقلی بگوی ـ در حد قطعه‌های رمانتیک باقی می‌مانند و کمتر ساخت و پرداختی داستانی می‌یابند. در قطعه‌های ده‌گانه این بخش، از ورای مکالمه‌ای ذهنی با همبازی دوران کودکی، یا ورق زدن آلبومی کهنه و یا دیدن معشوق قدیم، یادهای کودکی و نوجوانی زنده می‌شود و همپای آن فضای تهران قدیم به شکلی نوستالژیک شکل می‌گیرد.

منابع مشابه بیشتر ...

636cf9c02df8d.jpg

مشهدی عباد (به دو زبان فارسی و ترکی)

ایرج سهرابی

داستان در مورد دختری جوان به نام گلناز است که عاشق پسری به نام سرور می‌شود ولی پدرش به دلیل مشکل مالی‌اش او را مجبور می‌کند که با یک بازاری پیر به نام مشهدی عباد ازدواج کند….

6319cc88dbef8.jpg

دو کدخدا

عباس یمینی شریف

عباس یمینی شریف نویسنده و شاعر کودکان کتاب دو کدخدا را که به نثر است برای کودکان به رشته تحریر در آورده و در سال 1329 توسط شرکت چاپ رنگین منتشر شده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

563461657a230.PNG

سعدی و داستان‌نویسی معاصر

حسن میرعابدینی

با جستجو در حوادث و حکایات گلستان می‌توان به نکات ارزشمندی از جامعه‌شناسی و روان‌شناسی اجتماعی روزگار سعدی دست یافت. در این مقاله کوشیده شده تا بدین امر پرداخته شود تا به جای موزه‌ای‌کردن آثار کلاسیک، به بهره‌بردن از آنها برای غنابخشیدن به ادبیات امروز بیاندیشیم و به دانشگاه‌ها نیز اهمیت این امر را یادآور شویم. همچنین تأثیرپذیری نویسندگانی چون توللی، جمال‌زاده، حجازی، جلال آل‌احمد، چوبک، گلستان، گلشیری، دولت‌آبادی و... از سعدی در این مقاله مورد بررسی اجمالی قرار گرفته است.

مشاهیر ادبیات فارسی/سعدی/پژوهش درباره سعدی پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
مقاله