5886e6af3c723.PNG

همچنان هنر نزد ایرانیانست و بس؛ اما این بار: هنر کتاب نخواندن

اول از همه این عنوان طولانی را به بنده ببخشید. اگر چه طولانی است، اما شاید براعت استهلال داشته باشد و حاکی از محتوای این مقاله باشد. نمی‌دانم به ما ایرانیان انقلاب سیاسی و اجتماعی و فرهنگی کرده، و پنجه در پنجه تهاجم فرهنگی غرب افکنده چه می‌گذرد که این همه بی‌کتاب شده‌ایم. قول می‌دهم هیچ جامعه‌شناسی، حتی آقای دکتر احمد اشراف، زور علمش به تحلیل این معضل فرهنگی نرسد. بهانه‌هایی که لاکتابان برای کتاب نخریدن و نخواندن می‌آورند همه سست و نادرست است.

منابع مشابه بیشتر ...

655f62aa92a44.jpg

ذوق مطالعه در ایران

فریدون اردلان

شايد چنين به نظر ميرسد كه تحقيق در باره كتاب كتابخوان و كتابخانه در ايران منحصر بدوراني است كه صنعت چاپ رواج يافته و براثرآن كتاب بصورت امروزي در دسترس قرار گرفته است. عمر رواج صنعت چاپ در ايران ار يك قرن و نيم تجاوز نميكند.

653fa6e027fcc.jpg

دو گ‍ف‍ت‍‍ار (کتابخانه آموزشگاهی و نقش آن در ایجاد عادت به مطالعه)

توران خمار لو (میر هادی)

آنچه در این دو گفتار می آید یکی از راههای تاسیس کتابخانه و ایجاد عادت به مطالعه است ولی تنها راه نیست. مدارس دیگر، از راههای دیگر، به این کار دست زده اند. شاید خاندن این دو گفتار انگیزه ارائه تجربه این مدارس نیز بشود. در هر دو گفتار جنبه علمی و اجرایی بیشتر مدنظر بوده است تا جنبه نظری و فلسفی و به همین دلیل زبان آن ساده و بدون پیرایه است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

64872ac66765a.jpg

مجموعه مقالات هزاره شیخ مفید (سهم ایرانیان در تفسیر قرآن)

بر مبنای کتابشناسی های قدیم و جدید و فهارس نسخه های خطی کتابخانه های سراسر جهان و جهان اسلام، می توان ملاحظه کرد که شاید بیش از سه هزار تفسیر اعم از کامل و ناقص بر قرآن مجید نوشته شده است و بیش از نیمی از آنها از دستبرد حوادث زمانه محفوظ مانده، ولی شاید فقط یک پنجم آنها به طبع رسیده باشد، چیزی در حدود 600 عنوان. اگر از قرن سوم تا قرن هفتم ده تفسیر بزرگ و طراز اول بر قرآن مجید داشته باشیم، از آن میان هشت اثر تالیف مفسران ایرانی است. در این مقاله هشت تفسیر مهم اعم از عربی یا فارسی از مولفان شیعه یا سنی، که همه ایرانی هستند و در فاصله قرن سوم تا هفتم هجری تالیف شده است عرضه می گردد. در طی ادوار گذشته و قرون گذشته طبق آراء صاحبنظران هریک از این تفسیرها از وجه یا وجوهی طراز اول شمرده شده است و تاثیر آنها در نهضت عظیم تفسیرنویسی که همواره در فرهنگ اسلامی رونق و رواج داشته بسیار عمیق و محاسبه پذیر است...

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب
636fb876a2c8b.jpg

چشمها را باید شست... (مباحث، مقالات و مصاحبه هایی در زمینه: قرآن پژوهی، حافظ پژوهی، دین پژوهی، زبان و ادب فارسی، یاد بزرگان، نقد و نظر و نشر، خوشنویسی و طنز)

بهاءالدین خرمشاهی

مقاله های این مجموعه در 9 بخش است: بخش اول قرآن پژوهی نام دارد و مشتمل بر چهارده مقاله؛ بخش دوم حافظ پژوهی است و شامل دو مقاله؛ بخش سوم در زمینه دین پژوهی است و شامل نه مقاله ؛بخش چهارم زبان و ادب نام دارد با شش مقاله؛ بخش پنجم یاد بزرگانی است که به جاودانگی پیوسته اند و میراث فرهنگی ارجمند یا کارنامه پرباری برای کشور ما باقی نهاده اند؛ بخش ششم نقد و نظر مشتمل بر شش نقد کتاب است و کتابها همه جدیدالانتشار؛ بخش هفتم در زمینه مسائل نشر است و دربردارنده پنج مقاله؛ بخش هشتم هنر پژوهی که شامل دو مقاله است و بخش آخر طنز است با سه مقاله

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب