588e79da39ded.jpg

دو مقاله پیرامون نثر فارسی و واژه سازی پسوند ایسم و مسئله برابریابی آن در فارسی

مکان چاپ: تهران ناشر: موسسه انتشارات آگاه تاریخ چاپ: ۱۳۵۶ هجری شمسی نوبت چاپ: اول زبان: فارسی

داریوش آشوری (1317 - شمسی) زبان‌شناس، مترجم و نویسنده ایرانی و از بنیانگذاران کانون نویسندگان ایران است. آشوری در قلمرو علوم اجتماعی و فلسفه مدرن به توسعه زبان فارسی از نظر دامنه واژگان و بهبود سبک نگارش آن کمک فراوانی کرده است. از تالیفات او می‌توان به بازاندیشی زبان فارسی، شعر و اندیشه، تعریفها و مفهوم فرهنگ اشاره کرد. در کتاب پیش رو نویسنده بر این باور است که گرفتاری ما در زمینه زبان فارسی، مربوط به ساخت آن و مربوط به نثر فارسی است که مورد اخیر محور این گفتار قرار گرفته است. در این کتاب که از دو بخش با عناوین پیرامون نثر فارسی و واژه سازی و پسوند ایسم و مسئله برابریابی برای آن در فارسی تشکیل شده، جدائی زبان گفتار و نوشتار از یکدیگر بزرگترین گرفتاری نثر فارسی شمرده شده است. بخش اول کتاب حاضر عبارت از اصل مسئله، ویرانگران نثر فارسی، نگهبانان زبان فارسی، جنبش مشروطیت و تحول نثر فارسی، پیرایش و بازسازی زبان، مسئله ی واژه سازی، دوگونه برخورد با زبان، مسائل واژه سازی، واژه سازی در چند مرحله، تنگناهای واژه سازی و برابریابی، فرهنگستان زبان و سیاست آن می باشد و در بخش دوم ریشه پسوند ایسم، کاربردهای اصلی ایسم در انگلیسی، اصطلاحات مربوط ...، کوشش های اخیر برای واگرداندن ایسم به فارسی و پیشنهادی دیگر ارائه شده اند. چاپ اول دومقاله در سال 1356 توسط انتشارات آگاه منتشر گردید.

منابع مشابه بیشتر ...

65dde8640a433.jpg

امیر روشن ضمیر

غلامحسین یوسفی

موضوع کتاب حاضر در مورد زندگی نامه امیر عنصرالمعالی کیکاووس نویسنده کتاب قابوسنامه تالیف غلامحسین یوسفی که توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است.

65d9ec760c6a8.jpg

فهرست نگارش های صدرای شیرازی

محمدتقی دانش پژوه

صدرالدین محمدبن ابراهیم بن یحیی شیرازی که به صدرای شیرازی و ملاصدرا و صدرالمتالهین نامبردار است از فیلسوفان جامع و صاحب نظر روزگار صفوی است و او اگرچه در کتابهای خود به ویژه در اسفار روش جمع و گرد آوردن نوشته های دیگران را پیش گرفته بود ولی خود او هم در مبحث تعقل و خیال و مثل و حرکت و حدوث عالم و نفس و معاد رای و پندار خاصی دارد که از خود او است و کتر در آثار دیگران دیده می شود. آثار مسلم صدرای شیرازی بر روی هم به چهل کتاب و رساله و مقاله و نامه می رسد که جز سه اصل همه به عربی است و اینک آنها را میشناسم. گذشته از آنها نام 18 اثر است که در فهرستها و سرگذشت نامه ها از آنها یاد شده و برخی از انها باید از صدرالدین محمد دشتکی شیرازی و برخی از پسر خود صدرا باشد و برخی هم گویا نام دیگر رساله های خود صدرای شیرازی است و برخی را هم من چون نسخه انها را ندیده ام نتوانسته ام درباره آنها داوری کنم همه اینها پس ازیاد کردن آثار صحیح شیرازی بنام آثار منحول و مشکوک برشمرده میشود.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

64aea88ca5c97.jpg

فرهنگ سیاسی شامل: مکتبها، اصطلاحها، مهمترین سازمانهای بین المللی، حزبها، مهمترین پیمانها

داریوش آشوری

فرهنگ حاضر ترکیبی است از یک فرهنگ سیاست عملی و سیاست نظری و بدین سبب علاوه بر اصطلاحها و عنوانهای مکتبهای معروف سیاسی جهان، شرح سازمانهای بین المللی، مهمترین قراردادهای بین المللی، و نیز بعضی از حزبهای مهم جهان در آن گنجانیده شده است. ولی سعی بر این بوده است که اصطلاحهای سیاست نظری و فلسفه سیاست، دقیقتر و گسترده تر از هر منبع دیگر تاکنون به زبان فارسی نوشته شده، تشریح شود و بدین لحاظ اهمیت این کتاب در تشریح همان چهل پنجاه مکتب و اصطلاحی است که برای اولین بار از آنها در زبان فارسی تعریف نسبتا جامع و دایره المعارفی داده شده است.

کلیات/فرهنگ ها
کتاب
636cf793e6837.jpg

کتاب گشتها (چند مقاله)

داریوش آشوری

کتاب گشتها اثری به قلم داریوش آشوری است. در این اثر نویسنده به بیان چند مقاله از ادبا و فلاسفه ی ایرانی و خارجی می پردازد. وی همچنین به بررسی برخی مسائل همچون محدودیتهای علم و در بخش بعدی، خدایان در گذشته و همچنین تاثیرات تفکر جدید بر کیفیت زندگی انسان می پردازد.

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب