وقتی فیلیپ سولرز در سال 1972 رمان «قانون» را منتشر کرد و بعد مجله «تل کل Tel quell» را انتشار داد، نامش بر زبان‌ها افتاد. فیلیپ سولرز، نویسنده آوانگارد فرانسوی است که آثار خاصی مثل، «قانون» و «نوامبر» و «راز» و «بهشت» را نوشته است. در این گفت‌و گو، فیلیپ سولرز به طرح دیدگاه‌های خاص خود درباره ادبیات و سیاست و فلسفه می‌پردازد. افسوس، اثری از او به زبان فارسی ترجمه نشده است. سولرز ـ من باید درباره اولین متن‌های منتشر شده که برایم به مثابه متن‌های نوشتاری هستند، به برخی مسایل اشاره کنم. خصوصاً به متن‌هایی که قبلا آنها را نوشته و منتشر کرده‌ام. من این متن‌های اولیه را سیاه مشق می‌دانم، نه این که آنها را انکار کنم. بل، فکر می‌کنم که آنها درراستای همان فرآیند واقعی امر نوشتاری خلق نشده‌اند. پس این موضوع، تا حدی مبارزه جالبی برای پیگیری دیدگاه جامعه‌شناسی و داستان‌پردازی‌ام است که این متن‌های اولیه را انکار می‌کنم. این جریان، بین لجاجتی قرار گرفته که نسبت به جامعه امروز فرانسه و آنچه را که از آن دیده‌ام. ارتباط دارد.

منابع مشابه بیشتر ...

61a240683bff1.png

تاریخ تئاتر در اصفهان

ناصر کوشان

در این کتاب به تاریخ نمایش و تئاتر در اصفهان پرداخته شده است. در این کتاب مراحل گوناگون تحول و دگرگونی نمایش از دوره صفویه و تئاتر وارداتی به روش اروپایی که از عصر انقلاب مشروطه آغاز می‌شود، تا امروز را می‌توان در هفت فصل دید. نگرشی به نمایش، پیشگامان تئاتر، گروه‌های تئاتر اصفهان، از تئاتر و خاطرات، گفتگوها با رضا ارحام صدر، فاضل فاضلی پارسا، محمدرحیم اخوت، و منصور کوشان بخش‌ها و فصول این کتاب را شکل می‌دهند. در پیوست کتاب نیز فهرست اجراها از سال 1267 تا سال 1378 و همچنین جشنواره‌ها، همایش‌ها، نام تالارها، سندها و عکس‌های مربوط به تئاتر آورده شده است.

6159cca6c7c01.jpg

جلال مرد امروز، جلد اول

جمعی از نویسندگان

صد و هشتادمین شماره کیهان فرهنگی به نام جلال آل احمد آراسته شده است. این ویژه نامه شامل یک پیش فصل با عنوان "طلوع" ومجموعه مقالاتی از حامد الگار، علی اصغر حاج سید جوادی، دکتر علی شریعتی، آیت الله طالقانی و گفتگوهایی با سیمین دانشور، شمس آل احمد، محمدجواد محبت و دکتر انور خامه‌ای است. کتاب حاضر سه بخش با این عناوین دارد: در سایه جلال (گفتگو)، جلال مرد امروز و پابه پای جلال است. جلد اول این دفتر در سال 1383 و ضمیمه کیهان فرهنگی منتشر شده است.