میرزا محمد تقی ‌خان فراهانی (1186 – 1230 شمسی) مشهور به امیرکبیر، صدراعظم‌ ناصرالدین ‌شاه قاجار و همسر عزت‌ الدوله قاجار بود. مدت صدارت امیر کبیر سه سال و سه ماه بود و اصلاحات را اندکی پس از رسیدن به صدارت آغاز کرد. رسیدگی به وضع مالیه، اصلاحات اجتماعی و مذهبی و سامان دادن ارتش بخشی از خدمات وی هستند. میرزا محمد تقی ‌خان پس از این که با دسیسه اطرافیان شاه از جایگاه خود برکنار و به کاشان تبعید شد، به دستور ناصرالدین‌ شاه در حمام فین به قتل رسید. پیکر وی در کربلا به خاک سپرده شد. کتاب پیش رو به قلم عباس اقبال آشتیانی (1275 – 1334 شمسی ) مورخ، ادیب و نویسنده معاصر ایرانی و به کوشش ایرج افشار در دوازده فصل تدوین شده است که عبارت از: اصل و نسب و ابتدای کار امیر، جلوس ناصرالدین شاه و صدارت امیرکبیر، فتنه سالار، روزنامه وقایع اتفاقیه و دارالفنون، امیرکبیر و علمای دین، اوضاع مالی در عهد محمدشاه، نظام جدید لشکری، وزارت دول خارجه، روابط ایران و فرانسه، تفصیل عزل امیر، تفصیل قتل امیر، کسان و بازماندگان امیر می باشند. این کتاب در سال 1340 توسط انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسید.

منابع مشابه بیشتر ...

6629154865673.jpg

خطابه آقای سیدحسن تقی زاده مشتمل بر شمه ای از تاریخ اوائل انقلاب و مشروطیت ایران

سیدحسن تقی زاده

محمد درخشش در مقدمه کتاب خطابه آقای سیدحسن تقی زاده می گوید: در طی سلسله سخنرانی های سال 1337 باشگاه مهرگان به علت آنکه، نهضت مشروطیت ایران قسمت مهمی از تاریخ کشور ما را تشکیل میدهد اینجانب برای روشن شدن نکات تاریک این نهضت تاریخی از دانشمند محترم جناب آقای تقی زاده درخواست نمودم مشاهدات و اطلاعات خودشان را ضمن یک یاد دو سخنرانی در باشگاه مهرگان برای معلمین بیان نمایند و بسیار از ایشان متشکرم که دعوت بنده را قبول فرمودند و در باشگاه مهرگان به ایراد یک سلسله سخنرانیهای مفید و مهم اقدام نمودند.

661e8efb00522.jpg

جغرافیای تاریخی و تاریخ لرستان

علی محمد ساکی

سرزمین کهنسال دلاوران ایران باختری از نظر جغرافیای تاریخی و تاریخ مرموز و ناشناخته است. اگر آنطور که در خارج از ایران محققانی چون هرتسفلد، دمرگان، مینورسکی، رالنسن، سر ارول استین برای بررسی گذشته های این سرزمین کوشیده اند فضلای کشور نیز توجهی ابراز می داشتند. اینک بسیاری از زوایای تاریک تاریخ چند هزارساله میهن ما روشن شده بد. نخستین کتابی که درباره لرستان به چاپ رسید مجموعه ای از غلامرضا خان والی و انیس المسافر نام داشت. کتاب مذکور در بوشهر به چاپ رسیده و مشتمل بر آگاهی هایی در مورد جانوران شکاری و فرمانروایان لر از حسین خان والی تا زمان مولف است، پس از آن باید از جغرافیای نظامی لرستان تالیف سپهبد رزم آرا نام برد که مشتمل بر جغرافیای مناطق با توجه به جنبه نظامی انها و ورود قوای دولتی به لرستان و سرکوبی عشایر این منطقه می باشد. آقایان بهمن کریمی و محمدعلی امام شوشتری نیز چند صفحه ای از کتابهای جغرافیای تاریخی غرب ایران و تاریخ جغرافیایی خوزستان را به لرستان اختصاص داده اند. با این حال تا به امروز کتابی که منحصر به تاریخ یا جغرافیای تاریخی این قسمت از ایران باختری باشد تالیف نشده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6410669549a93.jpg

یاداشتهای ژنرال تره زل در سفر بایران (راجع به سالهای 1780-1812 میلادی)

ژنرال فرانسوی تره زل ( متولد ۱۷۸۰ میلادی ) معاون ژنرال گاردن مامور نظامی ناپلئون که برای آموزش سپاه ایران با فرماندهی عباس میرزا ولیعهد فتحعلیشاه در جنگ با روسیه به ایران آمده بود ، طی ۸ ماه مسافرت در سال ۱۸۰۸( ۱۲۲۳ ق( به ایران ، گزارشی برای ناپلئون تهیه کرد که بنام سفرنامه ژنرال تره زل منتشر شده است. تره زل قصد داشت راه‌های این سوی جهان را شناسایی کند. وی در این راه عذاب فراوانی کشید و بعد از نه ماه تحقیقات در باب راه‌های کاروانی هرات و قندهار و سواحل سند به تهران رسید. در این شهر باز با ماموریت جدید گاردان مبنی بر شناسایی و تهیه نقشه عازم ولایات گیلان و مازندران گردید. تحقیقاتی را که تره زل جوان در این ماموریت انجام داد بقدری کامل است که مشکل می‌توان باور کرد که چگونه مهندسی جوان تا این اندازه علاوه بر معلومات جغرافیایی و نقشه برداری و راه‌شناسی و احصاییه و نکات نظامی اطلاعات نجومی و سیاسی و تجاری و مالی نیز بدست داده باشد که تحصیل بعضی از آنها به نهایت درجه اشکال داشته و توام با موانعی بوده و از تمام مراتب گذشته نقشه‌هایی را که مسافرین قبل از او برداشته بودند تصحیح نموده و محلهای آنها را با اماکن تطبیق کرده است. تره زل گزارش ۳۰۰ صفحه‌ای از سفر هشت ماهه تحقیقاتی‌اش تهیه کرد و اخباری از سواحل خلیج فارس گرد آورد و آنها را برای ناپلئون که مورد علاقه وافر او بود، فرستاد. این اسناد که خط سیرهای مشروح تره زل و بعضی دیگر از اعضای هیئت مامورین مانند؛ ترویلیه و فابویه و دوپره و لامی و برنار و بیانخی دادا را نیز متضمن بود در باب جغرافیا و شناختن اراضی ایران از بهترین منابع است. تره زل افزون بر اطلاعات راه‌ها و آگاهی‌های جغرافیایی از اوضاع دربار و شاه و عباس میرزا نایب‌السلطنه و نیز قشون و … در یادداشت‌های او می‌توان یافت. تره زل در انجام ماموریت به شرق در مجموع ۱۲۰۰۰ کیلومتر راه (با در نظر گرفتن مشکلات حمل و نقل و خطرات سفر بدان روزگار اهمیت کار تره زل بیشتر هویدا می‌شود.) پیموده و مورد بررسی کرده است. وی مدتی آجودان سرتیب گیومینو از افسران مشهور فرانسه بود. وی یکی از دو چشمش را در جنگ از دست داد و با یک چشم باز به خدمت در ارتش ادامه داد...

نثر/سفرنامه
کتاب
608fcd383fe81.png

کلیات افصح المتکلمین ابوعبدالله مشرف بن مصلح الدین سعدی شیرازی

سعدی بی‌شک شیرین‌سخن‌ترین شعرای فارسی و در همه قول‌ها فصیح‌تین گویندگان زبان فارسی است. این کتاب که با مقدمه زنده‌یاد اقبال آشتیانی منتشر گردیده، دربرگیرنده کلیات سعدی به این ترتیب است: گلستان، قصائد عربی، قصائد فارسی، مراثی، ترجیعات، ملمعات، طیبات، بدایع، خواتیم، غزلیات قدیم، غزل‌های اضافه، صاحبیه، مثنویات، مقطعات، رباعیات، مفردات و هزلیات.

مشاهیر ادبیات فارسی/سعدی/آثار سعدی
کتاب