عنوان برخي مقالات اين مجموعه: چند اثر نویافته در مناظرات کلامی شیعه، رساله المختصر الکافی فی الکلام، مفاوضه ای در مسأله شیئت معدوم، حافظ رجب برسی و کتاب مشارق انوار الیقین او، ابوعلی الحداد الاصفهانی، آشنایی با اثری از افضل الدین محمد ترکه اصفهانی، چند اثر دیگر از ملا شمسا گیلانی، دو رساله از آقا محمد بیدآبادی در سیر و سلوک، سه مکتوب از آقا محمد بیدآبادی، مزارات اصفهان در تاریخ سلطانی، مأخذی تازه برای تحقیقات مربوط به اصفهان، کتابچه ثبت موقوفات و خالصه جات کشور در دوره ناصری، فهرست نسخه های خطی عربی و فارسی کتابخانه کالج وادهام در آکسفورد، متفرقات شامل سخن عماد کاتب، از دفتر خاطرات بزرگان، وفیات اهل قم، مکاتبات و احتجاجات، مقدمه ها، صواب نامه چاپ دوم رساله ابلیس حاکم جشمی و ... .

منابع مشابه بیشتر ...

65f2eb4522afc.jpg

مناسبات دین و فرهنگ در جامعه ایران (مقالات سومین کنگره دین پژوهان)

جمعی از نویسندگان

ایرانیان در گستره فرهنگ و دانش، سابقه ای طولانی دارند. آنان با تلاش های خستگی ناپذیر، گذشته درخشانی را آفریدند و در فرهنگ انسانی، نقش عمده ای ایفا کردند. وزش نسیم آزادی بخش اسلام بر ایران و تلاقی دو فرهنگ ایرانی و اسلامی مناسبات دین و فرهنگ را به همراه داشت و ثمرات میمون و مبارکی برای بشر به بار آورد. این فرهنگ ایرانی-اسلامی پویا، غنی و گسترده بود، به طوری که مرزهای جغرافیایی را درنوردیدند و در شمال آفریقا هند و حتی اروپا راه یافت. بررسی این مناسبات و چگونگی خدمات متقابل ایران و اسلام ازبایسته های پژوهشی روزگار ماست. از همین رو دبیرخانه "دین پژوهان" با دعوت از متفکران و اندیشوران، غوررسی در این موضوع را وجه همت خویش قرار داد و در سلسله مقاله هایی که اینک پیش روی شماست زوایای این مهم را کاوید...

65f1b426179b2.jpg

کتابنامه آثار زنان ایران

کتابنامه آثار زنان ایران شامل دو قسمت مولفین زن و مترجمین زن است که در سال 1349 منتشر شده است. در این سال کتابخانه اختصاصی تحقیق درباره زن تشکیل شد. هدف از این اقدام تاسیس مرکزیست برای جمع آوری تحقیقات مربوط به زن و آثار زنان مولف و مترجم ایرانی و تشویق دیگر بانوان دانشمند کشور تا ضمن اجرای وظایف خانوادگی و اجتماعی اندوخته معنوی و فکری خود را نیز بکار گیرند و برای کمک به پیشرفت فرهنگ جامعه اثری از خود به یادگار گذارند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

64e0bfc4526fb.jpg

فرهنگ توصیفی اصطلاحات عروض

حسین مدرسی طباطبائی

این کتاب، واژگان و اصطلاحات دانش عروض را با استفاده از منابع جدید و قدیم توصیف کرده و در برخی مدخل ها به سابقه و تاریخچه برخی از مفاهیم و اصطلاحات در شعر فارسی و ملت های دیگر توجه نشان داده است. این فرهنگ مشتمل بر 163 عنوان اصلی و روی هم رفته 500 مدخل است. محتوای عنوان اصلی بسته به نوع و طبیعت آن، به موضوعات ریزتر تقسیم شده است. کتاب، جدول ها و فهرست های سودمندی دارد؛ از جمله جدولی دارد برای ترتیب مراجعه به مدخل ها با هدف فراگیری یا آموزش. در پایان نیز فهرست الفبایی برابرهای اصطلاحات به دو صورت فارسی به انگلیسی و انگلیسی به فارسی آورده شده است.

کلیات/فرهنگ ها
کتاب
5cab77829c25f.png

برگی از تاریخ قزوین؛ تاریخچه‌ای از آستانه شاهزاده حسین و دودمان سادات مرعشی قزوین

حسین مدرسی طباطبائی

این کتاب تأليف حسین مدرسى طباطبايى است كه در آن تاريخچه آستان مقدسه شاهزاده حسین و دودمان سادات مرعشى قزوين را بررسى كرده است. در اين تأليف، مؤلف پس از ذكر تاريخچه بناى آستانه مبارکه شاهزاده حسین قزوين، صدوپنجاه سند مربوط به آن آستانه را با متن آنها و عكس اسناد آورده است. در ميان 150 سند تاريخى، بيش از سى سند قباله بيع، وقف، صلح، اجاره... معرفى شده و متن و عكس آن چاپ شده است و يكى از امهات كتاب در زمينه قباله‌شناسى است. در ابتداى كتاب، مقدمه‌اى مفيد در رابطه با تاريخچه آستانه شاهزاده حسین ذكر شده است. پس از آن مطالب كتاب در سه بخش تدوين شده است كه به ترتيب عبارت است از: 1. تاريخ مزار؛ 2. مجموعه بنا؛ 3. اسناد: 150 سند و قباله تاريخى. در ادامه دو بخش ديگر ديده مى‌شود: 1. ضميمه كه در آن سه سند ديگر ذكر شده است. 2. عكس‌هايى از آستانه شاهزاده حسین و كاشى‌كارى‌ها و كتيبه‌هاى صحن‌ها و نيز عكس تمامى اسناد آورده شده است.

شرح حال/تذکره و تراجم
کتاب