58a294e147799.PNG

واژه‌های فارسی و معرب در کهن‌ترین لغت‌نامه‌های عربی (العین، جمهره‌اللغه، تهذیب‌اللغه) (1)

لغت‌نامه‌های العین تألیف خلیل بن احمد فراهیدی (فوت: حدود 175 قمری)، جمهره‌الغه از ابن درید (فوت: 321 قمری) و تهذیب‌اللغه تألیف ابومنصور ازهری (فوت: 370 قمری) از نخستین و کهن‌ترین لغت‌نامه‌های عمومی به زبان عربی به شمار می‌روند. در این لغت‌نامه‌ها واژه‌های فارسی نسبتا فراوانی وجود دارد که تاکنون به‌طور کامل درباره آنها جستجو و تحقیق نشده است. ما در این نوشته این واژه‌ها را به طور کامل استخراج کرده‌ایم و سپس توضیحات دیگر فرهنگ‌های کهن، مانند المحیط فی تألیف فیروزآبادی و تاج‌العروس زبیدی را ذیل هر واژه آورده‌ایم.

منابع مشابه بیشتر ...

6378f4f4cd2a5.png

واژه‌های معرب در کنز اللغات و منتخب اللغات

صادق کیا

معرب واژه‌ای است که از زبان دیگری به زبان عربی راه یافته باشد؛ خواه به همان صورت به کار رفته باشد یا در آن دگرگونی پدید آمده باشد. در این دفتر آنچه در «کنز اللغات» و «منتخب اللغات» شاهجهانی معرب دانسته شده، در سه بخش جداگانه به دست داده شده است. «کنز اللغات» واژه‌نامه‌ای است عربی به فارسی که دانشمندی به نام محمد پسر عبدالخالق پسر معروف در نیمه دوم سده نهم هجری برای کارکیا سلطان فراهم آورده است. «منتخب اللغات» شاهجهانی نیز واژه‌نامه‌ای است عربی به فارسی که عبدالرشید پسر عبدالغفور حسینی مدنی تتوی در سال 1046 هجری در هندوستان نوشته است.

63667c57f2be9.png

واژه‌های معرب در صراح

صادق کیا

معرب واژه‌ای است که از زبان دیگری به زبان عربی راه یافته باشد؛ خواه به همان صورت به کار رفته باشد و خواه در آن دگرگونی پدید آمده باشد. در این کتاب واژه‌هایی که در «صراح» معرب شمرده شده است، گردآوری گردیده و ترتیب الفبایی یافته است. همچنین همه واژگانی که در آن کتاب بیگانه دانسته شده یا از گویش‌های عربی یاد شده است، فراهم گردیده و در پایان این کتاب افزوده شده است. «صراح» که صورت کوتاه «الصراح من الصحاح» است، نام واژه‌نامه‌ای است که جمال‌الدین ابوالفضل محمد در سال 681 هجری در شهر کاشغر فراهم آورده است. این واژه‌نامه برگردانده کوتاه‌شده‌ای از «صحاح» جوهری به فارسی است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5ced78bc59f1b.png

درآمدی بر مبانی ترجمه؛ عربی به فارسی ـ فارسی به عربی

عنایت‌الله فاتحی‌نژاد

بدون تردید یکی از راه‌های شناختن و شناساندن فرهنگ‌ها، دانش‌ها و تمدن‌های گوناگون بشری ترجمه است که از زمان‌های کهن ملت‌های متمدن با آن آشنا بوده‌اند. در این کتاب کوشیده شده برخی از اصول ترجمه در حد شناخت ساختارها و معادل‌های مناسب برای آنها با شیوه‌ای گام به گام برای ترجمه عربی به فارسی و فارسی به عربی ارائه شود. از این‌رو بیشتر مباحث کتاب آمیخته‌ای از قواعد نحوی و ترجمه است.

فنون ادبی/ترجمه
کتاب
5896d861d8b52.PNG

واژه‌های فارسی و معرب در کهن‌ترین لغت‌نامه‌های عربی؛ العین، جمهره‌اللغه، تهذیب‌الغه

عنایت‌الله فاتحی‌نژاد

در این نوشتار برخی از واژه‌های فارسی و معرب در کهن‌ترین لغت‌نامه‌های عربی؛ یعنی العین، جمهرة ‌اللغة و تهذیب اللغة بیان شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
مقاله