«حافظ» نابغه عصر خویش خویش بوده و نبوغ او از این به ثبوت می‌رسد که باگذشت زمان قدر و قیمت وی به هیچ وجه کاسته نشده و دلنشینی و لطافت اشعار «حافظ» برای ارباب نظر و صاحبدلان هنوز می‌تواند مایه نشاط و سرمایه تفکر باشد. «حافظ» در مسیر فکر انسانی سهمی بزرگ دارد و آهنگ و اسلوب کلام «حافظ» هنوز عامیان و عارفان را یکسان مسحور خود می‌کند. در تاریخ شعر فارسی تعداد سخنورانی که راه تقلید و تکرار را پیموده، کم نیست ولی کلام خواجه شیراز از حیث اندیشه و نیروی تخیل غالباً مشحون از تازگی و ابتکار است. شهرت لسان‌الغیب «حافظ» شیرازی به بیشتر اکناف عالم: عراق و پاریس، تبریز و دکن و بنگاله رسیده بود. شعر «حافظ» از دوره زندگانیش به حدی قبول عام داشته است که هیچ شاعر دیگری این توفیق به دست نیاورده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6279174d630f5.png

درآمدی بر تأثیر فرهنگ و تمدن ایران در جهان

عباس قدیانی

ایران از آغاز تاریخ، سرچشمه نیکی و قدرت، زیبایی و فضیلت بوده و جهان اگر از یونان هماهنگی و زیبایی و از رم قانون و هنر را آموخت، از ایران ترکیبی از هر چهار را فراگرفت. در این کتاب نویسنده کوشیده به تمدن و فرهنگ ایران نگاهی گذرا افکند و به نقش ایرانیان در پایه‌گذاری تمدن جهان و کوشش آنها در توسعه تمدن و فرهنگ و خدمات آنها در سیر تکامل بشری و حتی اخذ فرهنگ و تمدن دیگران و پرمایه‌نمودن و کامل‌کردن آن تمدن و انتقال آن به جوامع دیگر اشاره کرده است.

61a23f61330ee.png

تأثیر قرآن در پیدایش علوم ادبی

رمضان رضایی

اسلام در جامعه جاهلی شبه جزیره عرب ظهور کرد؛ این امر پدیده تازه‌ای بود و می‌بایست برای اثبات حقانیت خود دلایل یا معجزاتی ارائه می‌کرد. قرآن کریم یکی از این معجزات بود. در آغاز خواندن قرآن بیشتر جنبه کسب ثواب اخروی و انگیزه عبادی داشت؛ اما در دوره‌های بعد، سرچشمه تحولات عظیم علمی واقع شد و تأثیر خود را در تمامی زمینه‌اهی عبادی، عقیدتی، فکری، عقلی، علمی و ... به‌جا گذاشت. برای آشنایی با چگونگی این تأثیرگذاری، این کتاب به نگارش درآمده است. سعی نویسنده بر این بوده که مباحث را به شکلی ساده، قابل فهم و کامل ارائه کند و همچنین منابع را برای هر بخش برای مطالعه بیشتر ذکر کرده است. ویژگی دیگر این کتاب فصل‌بندی آن به تناسب موضوع است. در این کتاب تأثیر قرآن در علوم نحو، بلاغت، قرائت، و تجوید بررسی شده است.