كلیات شیخ سعدی عنوانی است كه به مجموعه آثار منظوم و منثوری تعلق گرفته است كه تمام این آثار را ابتدا خود شیخ جمع ‌آوری و مرتب کرد ولی بعد از وفات وی، علی بن احمد بن ابی بكر بیستون آن ها را تنظیم نمود. در ابتدای کلیات، رسایل منثور شامل 6 رساله و پس از آن، گلستان، بوستان و قصاید عربی و فارسی گنجانده شده است. زیباترین نثر فارسی در بیان مسایل اجتماعی و اخلاقی کتاب گلستان سعدی است که در عین شیوایی و رسایی، هیچ گونه کلام زایدی ندارد. منظومه بوستان که زاده جهان آرمانی و مطلوب سعدی است، آکنده از نیکی، ایمان، پاکی و صفاست. قصاید عربی سعدی در مدح، نصیحت و یك قصیده مفصل در مرثیه المستعصم بالله است. قصاید فارسی نیز با محتوای موعظه، نصیحت، توحید، مدح پادشاهان و رجال معروف زمان شاعر هستند. سعدی بسیاری از اندیشه‏ ها، باورها، عقاید و احساسات خود را در قالب غزل بیان کرده است. این غزلیات حاکی از سوز و گداز او در عشق هستند. طیبات، بدایع، غزلیات قدیم، رباعیات، مفردات و مطایبات دیگر قسمت های تشکیل دهنده کتاب حاضر هستند. کتاب پیش رو که به طریقه چاپ سنگی و به خط نستعلیق تحریر شده است، دارای حاشیه نویسی و تعدادی نگاره سیاه و سفید می باشد که به همت میرزا باقر در سال 1350 هجری منتشر گردیده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6499a5dc58c48.jpg

رسائل قاجاری: کتاب دوم (اتحاد اسلام)

ابوالحسن میرزا قاجار

رسائل قاجاری عنوان مجموعه ای است از منابع مورد نیاز جهت پژوهش در تاریخ و فرهنگ و تفکر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران در عصر قاجار.

6409d56f9a9e4.jpg

فرهنگ واژه‌نمای غزلیات سعدی به انضمام فرهنگ بسامدی (بر اساس متن غزلیات سعدی، تصحیح حبیب یغمایی): جلد اول: آ - ح

سیدابوطالب میرعابدینی, مهین دخت صدیقیان

وجود فرهنگ‌های بسامدی و واژه‌نما برای آثار ادبی، امروزه دیگر نه‌تنها امری ضروری بلکه از امور ناگزیر در این باب است. بدون اطلاعات داده‌شده در این فرهنگ‌ها، هرگونه تحقیق حتی در جزئیات کاستی دارد و قابل اطمینان نیست، چه رسد به تحقیقاتی نظیر سبک‌شناسی یک دوره یا بررسی تاریخ زبان یا نوشتن تاریخ ادبیات مستند و درست. در این فرهنگ همه واژگان موجود در غزلیات سعدی برحسب حروف الفبا فهرست شده است. کلمات اصلی عنوان قرار گرفته است. در اسم و صفت، صورت مفرد کلمه عنوان قرار گرفته و صورت‌های دیگر مثل جمع و معنادار صفت تفضیلی یا در اتصال به ضمیر یا یکی از انواع «ی» بعد از صورت ساده کلمه آورده شده است.