58a63637737fb.jpg

تجارب السلف - در تواریخ خلفا و وزرای ایشان

مکان چاپ: تهران ناشر: کتابخانه طهوری تاریخ چاپ: ۱۳۵۷ هجری شمسی نوبت چاپ: سوم زبان: فارسی

هندوشاه نخجوانی (قرن هشتم هجری) مدتی در دستگاه اتابک نصره الدین احمد بن یوسف شاه، از اتابکان لر به سر برد و کتاب تجارب السلف را به نام او تألیف کرد. موضوع این کتاب که در سال 724 هجری تألیف شده، تاریخ خلفا و وزیران اسلامی تا بر چیده شدن خلافت عباسیان است. به نقل از عباس اقبال آشتیانی که به تصحیح این کتاب همت گمارده است، این اثر از جهت جلالت مقام‌ آن در انشاء فارسى و دلکشى موضوع در میان کتب نثر فارسى کمتر نظیر دارد. خصوصا چون هندوشاه کتاب‌ خود را در قالب عباراتى سلیس و فصیح آورده و در نقل حکایات ‌جذاب مهارت به خرج داده ‌است‌. وی در تألیف این کتاب از منیه الفضلاء فی تواریخ الخلفاء و الوزراء نوشته صفی الدین ابن طقطقی استفاده مستقیم کرده است با این تفاوت که قسمت‌ هایی از آن را حذف کرده و مطالبی از کتاب‌های معروف دیگر عربی و فارسی بر آن افزوده‌ است. کتاب پیش رو باهتمام توفیق سبحانی برای چاپ سوم در انتشارات کتابخانه طهوری منتشر گردیده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65d73d4a630e7.jpg

رساله عربی برای فارسی

ع. خیامپور

کلمات عربی بر سه گونه است: اسم، فعل، حرف، مانند: کتاب، کتب، فی. اسم بر دو قسم است: معرب مانند محمّد و کتاب، مبنی مانند هو و نحن. اسم معرب کمتر از سه حرف نمی تواند باشد و ممکن است ثلاثی (سه حرفی) رباعی (چهار حرفی) یا خماسی (پنج حرفی) باشد، مانند: قفل، درهم، سفرجل.... کتاب رساله عربی برای فارسی که برای استفاده دانشجویان دانشکده ادبیات با پاره ای تعدیلات از مقدمه کتاب "المنجد" اقتباس و ترجمه شده است.

640f20bb1d365.jpg

تاریخ جنبش سربداران و دیگر جنبشهای ایرانیان

عبدالرفیع حقیقت (رفیع)

بعد از یکصد و بیست سال استیلای قوم تاتار و مغول بر ایران و خیلی از مناطق آسیا، قیامی مردمی در باشتین و سبزوار خراسان علیه ظلم و تعدی حاکمان مغول و عاملان آنان به وقوع پیوست. این نهضت که به قیام سربداران شهرت یافته است. از لحاظ وسعت، بزرگ ترین، از نظر تاریخی مهم ترین جنبش آزادی بخش خاورمیانه در قرن هشتم هجری بود. تلاش پیگیر رهبران آزاده این قیام، منجر به تشکیل حکومت مستقل ملی و شیعه مذهب ایرانی در خراسان شد. مهم ترین ویژگی های این حکومت عبارت بود از: تنفر و انزجار از عنصر مغولی و تثبیت ایدئولوژی تشیع امامی. نخستین حاکم سلسله سربداران، «عبدالرزاق باشتینی» بود که به مدت دو سال و چهار ماه حکومت کرد. پس از وی، «برادرش وجیه الدین امیر مسعود» به حکومت رسید. هنگامی که سربداران توانستند بر حاکم مغولی خراسان پیروز شوند حکومت مستقلی ترتیب دادند و سبزوار را مرکز خود ساختند.