58a6c105c12e4.PNG

آیین بزرگی دادبه پارسی (ابن مقفع)؛ گفتار چهارمین پند و اندرزهای گوناگون

اگر دانشی‌ آموزی نخست بن و پایه و سپس پیرایه آن آموز که هر کس به پیرایه پردازد، نومید گردد و آنکه بن و پایه فراگیرد کامیاب شود و بر پیرایه چیره آید. بن دین و آیین، آن که گفتار و کردار و پندار نیک [سر] نتابی و از بزه کاری پرهیز کنی، زان پس اگر خواستی پیشه موبدی و دستوری پیش گیری و در راه پارسایی گام نهی. بن دلیری، آن که اگر یاری بر دشمنان تازند و جنگند، اندیشه شکست در دل نیاید و آهنگ بپاید و نکاهد، زان پس اگر توانی، نخست، اسب در میدان تازی و در انجام به لشگرگاه بازگردی.

منابع مشابه بیشتر ...

6485e56503bb5.jpg

آذرباد مهرسپندان (پرتوی نوا بر زندگی و برخی از کارهاش)

رهام اشه

این کتاب که به زبان فارسی سره به نگارش درآمده، گزارشی است از احوال و گفتار "آذرباد مهرسپندان " موبد موبدان عهد شاپور ذوالاکتاف که با بخش‌هایی از اندرزهای وی به چاپ رسیده است .بدین ترتیب، در بخش نخست کتاب جایگاه آذرباد در تاریخ ذکر گردیده و مقایسه‌ای میان گفتار او با مانی، کنفوسیوس و دیگران صورت گرفته است .در بخش دوم، "سخنان آذرباد "به زبان پهلوی و ترجمه فارسی به چاپ رسیده است .بخشی از این سخنان، اندرزهای آذرباد به پسرش است .در بخش سوم کتاب نیز روایات مختلف از آذرباد و سخنان او که در متون پهلوی، عربی و فارسی انعکاس یافته درج گردیده است .بخش چهارم کتاب نیز متضمن سخنان یا اندرزهای "آذرباد "است که به عربی یا به شعر فارسی عرضه شده است .

63109712e3204.jpg

اخلاق محتشمی

حسن اسفندیاری

کتاب حاضر کتابی است در نیایش ترک رذائل و درک فضائل، اخلاق محتشمی شرح متن صحیفه سجادیه حضرت امام زین العابدین و وصایای حضرت امیرالمومنین به فرزندش ابوعبدالله الحسین (ع) اثر شادروان حسن اسفندیاری است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

588261fd95ca5.PNG

آیین پهلوانی، قبل و بعد از اسلام و انتقال آن به شاهنامه فردوسی

سیدجمال‌الدین مرتضوی

موضوع این مقاله آیین پهلوانی قبل و بعد از اسلام و انتقال آن به شاهنامه فردوسی است. ابتدا به بررسی آیین پهلوانی پیش از اسلام و استفاده فردوسی از شیوه‌ها و شگردهای آن پرداخته شده و سپس از تشکیل فتیان و پیوند آیین عیاری با آداب فتوت سخن به میان آمده است در نهایت، بحث تبیین ورزش باستانی و تأثیرپذیری آن از شاهنامه مطرح شده است.

مشاهیر ادبیات فارسی/فردوسی/پژوهش درباره فردوسی فرهنگ و تمدن/اسطوره و فرهنگ
مقاله
585f84a128caa.PNG

آیین بزرگی دادبه پارسی (ابن مقفّع)؛ زندگی‌نامه و آثار ابن مقفّع

سیدجمال‌الدین مرتضوی

در سال 106 (ه.ق) در منطقه فیروز آباد فارس (جور/گور)، در خانواده‌ای از اعیان پسری پا به عرصه وجود نهاد که پدرش (دادویه/ دادبه) نام روزبه و کنیه ابوعمرو را برای وی انتخاب کرد. وجه تسمیه به ابن مقفع هم از آن روست که پدر روزبه، از جانب حجاج بن یوسف، حاکم عراق، به عنوان مامور خراج فارس منسوب شده بود و به تصریح ابن ندیم و ابن خلکان به خاطر خلافی که مرتکب شد، در اثر افزونی زجر و شکنجه، دستش از کار فرو ماند.

شرح حال/تک نگاری
مقاله