در ایران معاصر، اقوام و عشایر متعددی سکنی دارند که کارشان اغلب دامداری است. بعضی از این اقوام مانند: لرها، بختیاری‌ها، بلوچ‌ها و ترکمن‌ها شناخته شده هستند. لیکن در این میان اقوام‌ها گروه‌ها و عشیره‌هایی هستند که جز تعدادی از متخصصان و قوم‌شناسان کمترکسی در خصوص آنان آگاهی دارند. یکی از این گروه‌ها و عشیره‌ها گورانیها هستند که مقاله حاضر به آنها اختصاص دارد.

منابع مشابه بیشتر ...

6390b2ba9797a.jpg

مردمان ایران (مردم شناسی و آداب و رسوم اقوام ایرانی)

عبدالحسین سعیدیان

کتاب دربردارنده مطالب ایران‌شناسی، گردشگری، مردم‌شناسی و آداب و رسوم است و شامل مطالبی متنوع در حوزه‌های گوناگون فرهنگی، طبیعی، جغرافیایی و جغرافیای تاریخی درباره هر یک از استان‌های است. مردم‌شناسی از جمله علوم اجتماعی عام است و علم مطالعه زندگی انسان در مراحل ابتدایی تعریف شده است و جنبه‌های گوناگون انسان‌شناسی و فرهنگ‌شناسی را مورد توجه قرار می‌دهد. نگارنده در کتاب حاضر، به بررسی آداب و رسوم، سنت‌ها، زبان و به طور کلی فرهنگ و خرده‌فرهنگ اقوام مختلف ایرانی پرداخته است.بسیاری از اقوام ایرانی‌تبار خود ریشه در شاخه‌ای از آریاییهای هندواروپایی شناخته شده به ایرانی‌ها دارند. یافته‌های باستان‌شناسی در مکان‌هایی مانند:روسیه٫ آسیای میانه و خاورمیانه اطلاعات کمی را دربارهٔ این که این اقوام چگونه می‌زیسته‌اند ارائه کرده‌اند. اقوام ایرانی نقش بسیار مهمی را در تاریخ بازی کرده‌اند. مادها یکی از نخستین کشورها و امپراتوری‌های چند ملیتی را تشکیل دادند و قبایل کوچ‌رو سکاها-سرمتی بر زمین‌های گسترده‌ای از روسیه و بالکان حکم فرما بوده‌اند و احتمالاً یک قبیله زنان جنگاور سرمتی الهام بخش اسطوره یونانی آمازون‌ها بوده‌اند. همچنین پژوهشگران معتقدند آیین‌های گوناگونی از مردمان ایرانی‌تبار مانند مزدیسنا و آیین مانوی تأثیرات بسیار مهم فلسفی را بر مفاهیم یهودیت و مسیحیت داشته‌اند. اقوام ایرانی باستان نیای مردمان بسیاری مانند:پارسها، لکها، مردم مازندرانی، تات‌ها ، تالشها، گیلکها، کردها، بلوچها، هزاره‌ها، آیماق‌ها، پشتون‌ها، لرها، تاجیکها و… هستند. مردمان ایرانی با قدمت ۱۰٬۰۰۰ سال یکی از کهن‌ترین ملت‌های دنیا می‌باشند.

619a606708d77.png

تاریخ بیگدلی (جلد سوم)

غلامحسین بیگدلی, محمدرضا بیگدلی

شناخت اقوام و قبایل و تاریخ و تاریخچه زندگانی و مسقط‌ الرأس طوایف بخش مهم بلکه اهم تاریخ سیاسی ـ اجتماعی کشورهای کهنسال را شکل می‌دهد که بدون اطلاع دقیق از آن، شناخت تاریخ عمومی عمیقاً میسر نیست. در این کتاب نویسنده به تاریخ ایل کهن‌سال و دیرپای بیگدلی پرداخته است. جلوه و فعالیت همه‌جانبه تاریخی این ایل و تبار بیگدلی ـ بیگدلی شاملو ـ شاملو با روی کارآمدن خاندان صفوی اوج می‌گیرد و ایران‌شمول می‌شود؛ حتی در تأسیس سلسله صفویه فعال‌ترین هفت ایل بزرگ قزلباش شمرده می‌شوند.