دایره فرهنگ‌نویسی در سال‌های اخیر رونق و گسترش بسیار یافته، به ویژه از حدود 17 سال پیش چندین سازمان و موسسه معتبر در پی تدوین دانشامه‌های مفید که گه گاه موضوع مشترکی دارند گام برداشته‌اند و با روشی اصولی در پی انجام مقصود هستند. از سوی دیگر امروزه محققان و پژوهشگرانی به میدان آمده‌اند که با توجه به نیازهای موجود مبادرت به تألیف پاره‌ای کتب مرجع به شیوه‌ای نو و نثری تازه می‌نمایند، یعنی گاه یک تنه مقصود را به انجام می‌رسانند. انصاف باید داد که این تلاش‌ها هر چند که به نتیجه مطلوب و درجه اول نینجامیده‌اند لیکن در حد خود کارساز هستند و نیازها را برطرف می‌نمایند. از این رو این کوشش‌های فردی را نیز باید پاس داشت و حاصل آنها را که گاه منتج به گرایش تعداد بیشتری از افراد به کتاب‌خوانی است باید مغتنم دانست.

منابع مشابه بیشتر ...

604644a53b7e1.png

پژوهشنامه کتیبه و زبان، شماره 7 و 8، پاییز و زمستان 1398

گروهی از نویسندگان

مقالات این شماره بدین ترتیب است: شرح احوال، آثار و آراء خواجه عبدالخالق غجدوانی/ کامل جان رحیم‌اف؛ خوانش، مقایسه و تحلیل متن هفت قباله نکاح از ورامین (بخش اول)/ سلیم سلیمی مؤید؛ منابع یونانی درباره ایران هخامنشی/ ماریا بروسیوس؛ معرفی نسخه خطی تذکر میرالهی/ عبدالحق؛ پژوهش در احوال صهبا، کتیبه‌های آرامگاه و سنگ مزارش/ زهرا حبیبی؛ آموزش دستور زبان آرامی کتاب مقدس (بخش 5)؛ و معرفی کتاب.

5f7c5888a4bfc.png

دیباچه ترجمه فارسی کتاب تفسیر اوستا و ترجمه گاتاها

موسی جوان

کتاب «تفسیر اوستا و ترجمه گاتاها» اثر خاورشناسی فرانسوی است که در این اثر، اطلاعاتی راجع به مسائل اجتماعی و فکری ایران باستان به ویژه آیین زردشت در زمان اشکانیان و ساسانیان، همچنین تحقیقاتی در باب اوستا به دست می‌دهد. این کتاب به عنوان دیباچه‌ای بر آن کتاب در ترجمه اصلی منتشر شده و همچنین جداگانه به منظور معرفی آن کتاب انتشار یافته است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6391f0aba9396.jpg

نامه های امیرکبیر به انضمام رساله نوادر الامیر

کتاب نامه های امیر کبیر مشتمل است بر نمونه جمع آوری شده در اسناد متعلق به امير در سازمان اسناد ملي ايران، وزارت امور خارجه، كتاب‏خانه مجلس و كتاب‏خانه مركزي دانشگاه تهران. اين نامه‏ها و اسناد بر چند بخش تقسيم شده است: نامه‏هاي امير به ناصرالدين شاه، نامه‏هاي شاه به امير، نامه‏هاي امير به دولتمردان و كارگزاران ايراني و يا سفيران دول بيگانه، و اسناد و نوشته‏هاي ديگران درباره او. افزون بر اين، آل داود داستان‏هاي رايج ميان مردم درباره امير را، اعم از آن‏كه اصلي تاريخي داشته يا نداشته، گرد آورده و نيز گزارش وزيرمختار ايران در فرانسه به امپراطور فرانسه درباره اوضاع ايران در عصر ناصري را به عنوان ضميمه به كتاب افزوده كه خود حاوي نكات مهمي درباره اصطلاحات عصر امير و آشنايي ايرانيان با فكر و تمدن غرب است. مؤلف، در آغاز كتاب، شرح مختصري درباره امير و فعاليت‏ها و مأموريت‏هاي سياسي او، از پايان دوره سلطنت فتح‏علي‏شاه به اين سو...

نثر/نامه‌نگاری
کتاب
5f5e3d8e17035.png

دیوان هنر جندقی

اسماعیل هنر فرزند ارشد یغمای جندقی (1225 ـ 1288 هـ.ق ) در عنفوان جوانی، پدرش او را به کاشان فراخواند و به تحصیل واداشت. او بعد از آن به اصفهان و کربلا رفت و در درس‌های مختلف شرکت کرد و از اساتید بنام بهره‌ها جست. او بعد از تکمیل تحصیلات عازم موطن خود قریه «خور» گردید. شعر وی در استحکام و استوار الفاظ شاید بر اثار یغما پدرش هم ترجیح داشته باشد؛ ولی در لطف و شیرینی به پایه او نمی‌رسد و لهجه و آهنگ او را نیز فاقد است. مروری بر نسخه خطی دیوان وی نشان‌گر این است که شاعر تسلط کامل بر فرهنگ اسلامی و عربی و دقایق آنها داشته و بر علومی همچون فقه، اصول، حدیث، تفسیر قران تسلط و از علومی همچون طب سنتی آگاهی داشته است. تنها نسخه خود از اشعار او در حقیقت مجموعه‌ای است از اشعار و آثار هنر که در ضمن متن و حواشی آن، آیات گوناگونی از قرآن کریم، احادیث و اخبار مختلف، نسخه‌های طبی و نیز خطبة البیان و خطبة المتقین از نهج‌البلاغه آمده است. نیز قصائد و قطعاتی از اساتید شعرای عرب‌زبان در مواضع مختلف این نسخه درج شده است. اشعار هنر در این نسخه در حدود 5230 بیت است که شامل قصائد، غزلیات، مراثی و نوحه‌ها، قطعات، رباعیات، هجویات و ترکیبات می‌شود.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب