محب نخست اسم خداست و سپس به آفريدگان نسبت مي‌يابد و ابن عربي اين شخصيت بزرگ عرفاني با توجه به اين نكته ظريف در باب 178 فتوحات مكيه در بيان معرفت مقام محبت به اين نكته لطيف و خواندني توجه كرده است كه اگر بناست خصوصيات عاشقان الهي را فهرست كند بهتر آن است كه تجلي اين ويژگي‌ها را با توجه به آيات قرآن در مبدا اعلي جستجو كند. سپس آن را با نگاهي تبعي و ربطي به ديگر عشاق نسبت دهد و اين كار تازه و بي‌سابقه است كه نگارنده بر آن است تا در اين مقاله با انتخاب و گزينش به شرح و توضيح آن بپردازد و بخشي از اين خصوصيات را كه محيي‌الدين نخست به محب اله و سپس به محبان ديگر نسبت داده و فهرست كرده است، برشمرد. بديهي است كه اين مقاله بخش مختصري از فصل مفصل جلوات زيباشناسانه خدا بر دلباختگان عارف است كه اميد است براي خوانندگان چشم‌انداز تازه‌اي بگشايد.

منابع مشابه بیشتر ...

58e6134e5495d.PNG

فرهنگ نوربخش «اصطلاحات تصوف»؛ جلد اول و دوم

جواد نوربخش

فرهنگ نوربخش دربرگیرنده پاره‌اي از اصطلاحات و تعبیرهای مربوط به تصوف و عرفان است. هر اصطلاح با شواهدی از شعر و نثر فارسی همراه است. در پایان كلیه اصطلاحات موجود در فرهنگ نوربخش براساس الفبای فارسی سامان یافته و به شماره جلد و شماره صفحه آن نیز اشاره شده است. جلد اول دربرگیرنده اصطلاحات صوفیه درباره اندام‌های تمثیلی محبوب و واژه‌های وابسته به آنها است. در جلد دوم نیز اصطلاحات صوفیه درباره عشق و عاشق و واژه‌های وابسته به آنها ذکر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

610807550c944.jpg

یک ساغر از هزار، سیری در عرفان امام خمینی

فاطمه طباطبایی

این مجموعه شامل مقالات، سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها و خاطرات نویسنده است که طی آن‌ها جنبه معنوی و عرفانی شخصیت امام خمینی (ره) بررسی گردیده است .این مجموعه از چهار بخش تشکیل شده است .بخش اول را مقالاتی تشکیل می‌دهند که در کنگره‌ها و سمینارهای داخلی و بین‌المللی با این موضوعات عرضه گردیده است" :احیاگری امام خمینی از منظر عرفان و دعا"، "تجلی عرفان در اندیشه امام خمینی (ره)"، "عرفان حماسی و حماسه عرفان امام خمینی (ره)"، "فطرت از دیدگاه امام خمینی"، "منزل اطمینان و طمانینه در وصیت نامه سیاسی الهی امام خمینی (ره)"، "تفسیر عرفانی از خطبه حضرت زهرا (س) "و "مقامات عرفانی امام خمینی (ره) ."بخش دوم نیز شامل این مقالات است" :عرفان امام خمینی (ره)"، "انسان در عرفان"، "تجلیات ربوبی در آثار بانوامین"، ""امام خمینی و جامعه انسانی"، "هنر امام در دینی کردن دنیای مردم"، "کرامت انسان"، "ماه رمضان"، "زن در ادیان الهی"، "تلفیق سیاست و معنویت در حکومت اسلامی ."بخش سوم حاوی مصاحبه و گفتارها و گفت‌وگوهایی است که طی آن از ویژگی‌های اخلاقی و خصوصیات روحی و عرفانی امام خمینی (ره) و حجت‌الاسلام سید احمد خمینی (ره) سخن به میان آمده است .آخرین بخش کتاب نیز برگزیده‌ای از خاطرات و نکته‌های آموزنده از زندگی امام خمینی (ره) است .

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عرفانی
کتاب