سیداحمد حکم‌‌آبادی (۱۲۶۹- ۱۳۲۴)، که بعدها نام خانوادگی کسروی را برگزید، تاریخ‌‌نگار، زبان‌‌شناس، پژوهشگر، حقوقدان و اندیشمند ایرانی بود که در حوزه‌‌های مختلفی چون تاریخ، زبان‌‌شناسی، ادبیات، علوم دینی و ... فعالیت داشت. وی خواستار مبارزه با واپس‌‌ماندگی فکری و علمی و همچنین خواستار پالایش زبان فارسی از هرگونه واژه عربی و سره‌‌نویسی در زبان پارسی بود. کتاب حاضر که به کوشش حسین یزدانیان گردآوری شده است، مجموعه‌ای از گفتارهای کسروی در خصوص زبان فارسی است. مطالب این کتاب با دیباچه‌ای از دکتر محمدعلی جزایری با عنوان "یادداشت‌هایی در پیرامون کوشش‌ها و اندیشه‌های کسروی در زمینه زبان" آغاز می‌شود و مطالب دیگر آن عبارتند از: گفتارهای زبان از سال اول تا هفتم ماهنامه پیمان (در سال 1312 توسط کسروی بنیان گذاشته شد)، در روزنامه پرچم (سال‌های 1320 ـ 1321)، پرچم نیمه ماهه (1322)، پرچم هفتگی (اواخر 1322 و اوایل 1323)، مطالب دفترهای ماهانه (سال 1324) و زبان پاک. چاپ اول زبان پاک در سال 1322 و چاپ چهارم آن در سال 1356 منتشر گشت، در تلاش برای آراستن و درست گردانیدن زبان فارسی بود. در انتهای مطالب، واژه‌نامه زبان پاک که توسط دکتر بهمن بنی‌احمدی تدوین شده، گنجانیده شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65df2b914395a.jpg

گلچینی از گفتارهای مختلف صدای آمریکا

کتاب حاضر به مناسبت ششمین سال تاسیس صدای آمریکا به زبان فارسی این مجموعه خواندنی را که متضمن گفتارهایی از برنامه های متنوع صدای آمریکاست به عنوان ارمغان نوروزی به شنوندگان صدای آمریکا تقدیم کرده است

64e0bdcfa656b.jpg

فرهنگ اصطلاحات علوم ادبی

ساجدالله تفهیمی

یکی از وجوه اهمیت زبان و ادب فارسی در شبه قاره پیوستگی عمیق زبان های ملی و محلی این منطقه با زبان فارسی است. تاثیرات عمیقی که زبان فارسی هم در زمینه واژه ها و اصطلاحات و هم در زمینه قواعد و دستور زبان بر زبان های رایج این منطقه داشته است، مورد تاکید و اذعان اهل فضل و ادب پاکستانی و سایر محققان بوده که در کتاب ها، سخنرانی ها و .... بدان پرداخته اند. این پیوستگی بویژه در ادبیات منظوم بیش از ادبیات منثور به چشم می خورد و به عنوان نمونه بافت و ترکیب شعر اردو و اصطلاحات و قواعد آن به روشنی میزان این تاثیرپذیری را نشان می دهد. بنابراین منابع و مآخذی که بتواند این رابطه و پیوند عمیق را نه فقط برای فارسی گویان و فارسی سرایان این خطه، بلکه برای اردو سرایان نیز روشن تر و معنی دارتر سازد، ضروری می نماید. چه بسا شاعر و نویسنده ای که اصطلاحی را شنیده است ولی معنی دقیق و کاربرد صحیح آن را در شعر و نثر نمی داند و به متون اصلی و مفصل هم یا دسترسی ندارد و یا از چنان تبحر و تسلطی در زبان فارسی برخوردار نیست که به راحتی بتواند از آنها معنی و کاربرد اصطلاح مورد نظر را دریابد...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

650ef4f4691cc.jpg

راه رستگاری‌

احمد کسروی

در این کتاب برخی دیدگاه‌های"احمد کسروی" در باب مسائل اجتماعی و فلسفی دین، همچنین مفهوم و شیوه‌های رستگاری بازگو شده است .عناوین برخی مباحث کتاب بدین قرار است : "دین برآشفته و هم سست گردیده"، "دین چیست و برای چیست"، "آفریدگار"، "راه دین و راه دانش جداست"، "جان و روان"، "مردان خدا"، "زردشت و مانی"، "پاکدینی"، "فلسفه"، "صوفیگری"، "خراباتیگری"، "آیین زندگی" و "آموزگاران و فرهیختاران".

نثر/متون کهن/تفسیری و دینی
کتاب
63e4e083ecc6f.jpg

شیخ صفی و تبارش

احمد کسروی

کتاب حاضر در سه گفتار به معرفی تبار و شجره شیخ صفی و سیادت خاندان صفویان اختصاص دارد .این نوشتار، نقد و تفسیری است بر کتاب "صفوه الصفا" نوشته "ابن بزاز" .عناوین سه گفتار بدین قرار است :"صفوه الصفا و تاریخچه آن"، "تبار شیخ صفی‌الدین، شجره سیادت شیخ صفی" و "کیش شیخ صفی".

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عرفانی
کتاب