هاینریش بل پی‌نوشت خود را بر مجموعه بیرون، پشت در اثر ولفگانگ بورشرت چنین آغاز می‌کند: این مجموعه که این روزها می‌توان آن را هم به بهای یک بلیت سینما خرید، بیش‌تر به کار کسانی می‌آید که اکنون به همان سن و سالی هستند که بورشرت به هنگام محبوس شدن در زندان ارتش بود. جنگ جهانی دوم، ارتش رایش سوم. نامه‌های سرباز وظیفه ولفگانگ بورشرت اقدام علیه امنیت کشور تشخیص داده شده و سرباز وظیفه ولفگانگ بورشرت اقدام علیه محکوم می‌شود. محکوم شش هفته در انفرادی چمباتمه بزنی و بدانی که مرگ تو قطعی است. مردن تنها به دلیل چند نامه. نامه‌هایی که در آن‌ها درباره هیتلر و جنگ نظرات را نوشته‌ای. باشد تا بیست ساله‌های امروز که این کتاب کوچک را می‌خوانند، از خلال آن در می‌یابند که چه بهای سنگینی دارد استقلال رای و چه گران تمام می‌شود دگراندیشی و گاه چه داو گزافی باید، برای؛ اعتقاد خود گفتن. ادبیات ویرانی تصویرکننده کشور و مردمی است ویران شده از درون و برون، رها شده از توهم فریبی بزرگ رو در رو بت با خلائی بلعنده که باورها و شادی و عشق و زندگی را در کار می‌کشد.

منابع مشابه بیشتر ...

65918792e6cd5.jpg

مغناطیس عشق (بحثی در باب سبک هندی و بررسی و مقایسه اشعار نظیری نیشابوری و عرفی شیرازی)

سیدخلیل الله قافله باشی

مولف در این کتاب اشعار نظیری و عرفی را با هم مقایسه کرده است و برای نشان دادن این که دو شاعر هم زمان و هم سبک در حالی که شباهتهای فراوانی با هم دارند چقدر می توانند با یکدیگر تفاوت داشته باشند و این مقایسه که بین دو شاعر سبک هندی به وجود می آید، جذاب و شیرین به نظر می رسد. نویسنده در ضمن مقایسه، به بررسی و نقد شعر هر دو شاعر هم پرداخته است .

65818ffa7895c.jpg

انتقاد از دوهزار و پانصدسال شاهنشاهی ایران

محمدجعفر طاهری

محمدجعفر طاهری میگوید: دورنمای جشن دوهزار و پانصد ساله ایران آنچنان نظرم را به خود جلب نمود که لازم دانستم حقیقت را که در یک عمر طولانی از طریق الهامات و تجربیات و اطلاعات صحیح بدست آورده برای بیداری هم میهنان عزیز و آیندگان بی خبر از واقعات در این دفتر به رسم یادگار به رشته تحریر در آورم و به دلیل جشن دوهزار و پانصد ساله بنام کورش کبیر درصدد برآمدم بدانم این شخص کیست و این همه تشکیلات و غوغای عظیمی که برای او فراهم نموده اند چیست؟ ....