58c4eb738283d.PNG

«خودکشی مقدر» به روایت فتح‌الله بی‌نیاز؛ نگاهی به رمان‌های «ستیزه‌جویی دلتنگ» و «ملاقات با مسیح» نوشته فتح‌الله بی‌نیاز

در این بررسی به موضوعی می‌پردازم که به گمان من شیرازه هر دو داستان مذکور را تشکیل می‌دهد و حالتی رازآلوده به هر دو اثر داده است. «خودکشی مقدر» نامی است که بر این موضوع نهاده‌ام و قصدم این است که نشان دهم چگونه امری که با نظریه‌های روان‌شناختی چندان مطابقت ندارد، با تمهیدات و آرایه‌های ادبی در قالب دو داستان واقع‌گرایانه تنیده می‌شود و خواننده ایرانی از روی طبع خاص خود به همدلی با آن می‌رسد. سایر خصوصیات این دو رمان را به سبب اهمیت بررسی این موضوع، به این مقاله اختصاص نمی‌دهم. تا آنجا که انسان و رفتار اجتماعی و خصوصی‌اش را می‌شناسیم، «خودکشی»، مرگ خود خواسته است، حتی اگر طبق برنامه‌ریزی قبلی فاعل این عمل مرگبار، کس دیگری باشد.

منابع مشابه بیشتر ...

652aa6d04df0b.jpg

کتاب پژوهی (پژوهش هایی در زمینه ی کتاب و نقد کتاب)

محمد اسفندیاری

در این کتاب‌پژوهی، دو بخش مهم به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته‌اند: «کتاب و نویسندگی» و «کتاب‌ها و نویسندگان». در بخش اول کتاب، به مسائلی متنوع در زمینه ادبیات و نویسندگی پرداخته شده است. این موارد شامل ادبیات ارتجالی و چگونگی پیشرفت از بیشترنویسی به بهترنویسی، حقوق و نقش خواننده در فرایند خلق کتاب، اهمیت یک کتاب استاندارد، ادبیات لافزنی و اثرات منفی آن بر کیفیت ادبیات، مسئله حشو قبیح و تأثیر آن در افت ارزش ادبی یک اثر، و مسائل دیگری از این دست هستند. بخش دوم کتاب به نقد و معرفی چند کتاب مهم می‌پردازد. این کتب شامل عناوینی همچون "دانشنامه‌ی امام علی (ع)"، "دانشنامه‌ی امامت به گزارش اهل سنت"، "ترجمه‌ی الحیاه"، "دایره‌المعارف تشیّع"، "فرهنگ شاعران زبان پارسی" و "نهج‌البلاغه‌ی الثّانی" هستند. در این بخش، کتب مذکور نقد و بررسی شده و معرفی شده‌اند تا خوانندگان با آثار مهمی که در زمینه مذهب و ادبیات وجود دارند، آشنا شوند. این کتاب‌پژوهی به تأکید بر اهمیت کتاب و نویسندگی در فرهنگ و ادب فارسی ارائه شده و به دنبال افزایش آگاهی و دانش خوانندگان در این زمینه می‌باشد.

636cf9c02df8d.jpg

مشهدی عباد (به دو زبان فارسی و ترکی)

ایرج سهرابی

داستان در مورد دختری جوان به نام گلناز است که عاشق پسری به نام سرور می‌شود ولی پدرش به دلیل مشکل مالی‌اش او را مجبور می‌کند که با یک بازاری پیر به نام مشهدی عباد ازدواج کند….

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

62d80cb1b02ac.jpg

راز دهر (جستاری در فلسفه حافظ)

مهدی فریور

مهندس مهدی فریور علاوه برآنکه در حوزه دانش تخصصی خود صاحبنظری فاضل و کارآمد است، در عرصه مقولات ادبی، فلسفی و اجتماعی نیز عالمی پژوهنده و باریک بین است. وی در کتاب حاضر کوشیده تا با استناد به ابیات و مصاریع خواجه شیراز، نشان دهد که لسان الغیب نه صوفی و عارف و درویش، بلکه فیلسوفی خردمند و تیزهوش است. این طرز نگاه به بزرگترین غزلسرای جهان که به یاری دانش فلسفی ژرف و اطلاعات دقیق تاریخی و ادبی تعلیل و تحلیل گردیده، تازه ترین تلقی از شخصیت و جهان نگری شاعری است که تا به حال صدها مقاله و رساله و کتاب درباره او و آثارش نوشته اند.

نظم/شرح شعر
کتاب
61a3947f983eb.png

راز دهر

مهدی فریور

نویسنده در این کتاب کوشیده با استناد به ابیات و مصاریع خواجه شیراز، نشان دهد که لسان الغیب نه صوفی و عارف و درویش، بلکه فیلسوفی خردمند و تیزهوش است. این طرز نگاه به بزرگ‌ترین غزل‌سرای جهان که به یاری دانش فلسفی ژرف و اطلاعات دقیق تاریخی و ادبی تعلیل و تحلیل گردیده، تازه‌ترین تلقی از شخصیت و جهان‌نگری شاعری است که تاکنون صدها مقاله و رساله و کتاب درباره او و آثارش نوشته‌اند. کوشش نویسنده متکی بر نظریه‌هایی است که تا حدی نظام فکر و فلسفه حافظ را می‌نمایاند.

مشاهیر ادبیات فارسی/حافظ/پژوهش درباره حافظ
کتاب