شاهزاده ابوالحسن بن محمدتقی قاجار (1264 – 1336 قمری) خطیب، عالم و شاعر متخلص به حیرت بود. او که بر نظم و نثر پارسى تسلط داشت، لقب شیخ‏ الرئیس را از ناصرالدین ‏شاه دریافت نمود و مامور خدمت در آستان قدس رضوى گردید. در مشهد علاوه بر اداره امور مجالس وعظ و درس، سرپرستی دارالشفاى رضوى را بر عهده داشت. شيخ الرئيس، با پديد آمدن دگرگونيهاى سياسى و نهضت مشروطه، با مشروطه‏ خواهان همراه شد. محور مواعظ وی بيدارى مسلمانان، نكوهش ستمكاران، ترويج آزادى، اعتلاى كشور، اتحاد مسلمانان و… بود. نسخه منتخب نفیس حاضر با خوشنویسی مرتضی بن عباس برغانی، در برگیرنده سرگذشت شیخ الرئیس، اسناد و مدارک تاریخی دوره قاجار، نامه های سیاسی و اشعار فارسی و ... است که به شیوه چاپ سنگی منتشر گردیده است.

منابع مشابه بیشتر ...

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.

64b9548fb404f.jpg

فرهنگ کامل نامه نگاری و بازرگانی

احمدحسین مدیری

به تجربه ثابت شده است که اغلب علاقمندان و دانشجویان در موقع تحریر و تنظیم نامه در مورد چگونگی و اسکلت بندی آن، جای صحیح آدرس ها، تاریخ، جای مناسب به کارگیری عبارات سلام و تعارف، متن نامه، پایان نامه و عبارات مربوطه آنها، تنظیم اصولی پاکت نامه، و به طور کلی نحوه علامت گذاری دچار اشتباه می شوند. از طرفی به کارگیری صحیح واژگان و اصطلاحات بازرگانی، برای عمده دانش پژوهان خالی از اشکال نیست، از این رو به تهیه و تالیف این فرهنگ که از مدتها پیش مورد درخواست صاحب نظران، اساتید، کارشناسان اقتصادی و اجتماعی و کلیه دانشجویان و علاقمندان بود و جای خالی آن در جامعه اقتصادی و فرهنگ پرور و ادب دوست ما احساس می شد، مبادرت گردید و مولف را بر آن داشت که اطلاعات و تجارب چند ساله خود را در زمینه فرهنگ نامه نگاری و بازرگانی به صورت مجموعه فعلی درآورده و در اختیار کلیه خواستاران و مشتاقان قرار دهد.