محمد بن عبدالله کاتبی نیشابوری «ترشیزی» (839 هـ.ق) از شاعران بزرگ قرن نهم هجری است که قدر وی چنان که باید و شاید شناخته نشده است. این کتاب دربرگیرنده غزلیات دلنشین و زیبای اوست که از نظر نوآوری و مضامین تازه، ابداع تصاویر شاعرانه و اشتمال بر معانی بلند کم‌نظیرند. از ویژگی‌های اشعار او توانایی و مهارت اعجاب‌انگیز او در خلق معانی و رعایت قواعد سخنوری و حتی در مشکل‌ترین التزامات است و کاتبی را از این نظر شاید در ادب فارسی بتوان بی‌نظیر دانست؛ زیرا نه‌تنها مثنوی‌هایی سروده که تمام اشعار آنها ذوبحرین و ذوقافیتین است و در همه ابیات مثنوی ده باب نیز صنعت تجنیس به کار برده، بلکه در به‌کارگیری بعضی تکلفات و التزام‌های دشوار زبانزد است.

منابع مشابه بیشتر ...

65e47fcb0f4e9.jpg

سرود عشق

شمس آفاق نما

مولف در پیشگفتار کتاب میگوید: چون اولین اثری است از سروده های خویش که بنام سرود عشق انتشار داده ام آنرا با زبان کودکانه خود به یگانه مادر مهربان و سرچشمه الهامم تقدیم می دارم نظر به آنکه هیچ چیز و هیچ کس بی نقص نیست جز ذات اقدس الهی جل شانه الکمال از این رو خالی از نقصان نیست ...

65b641198b775.jpg

دیوان اشعار &am

ابوالقاسم سالاری (حیران)

دیوان اشعار "سلام" مشتمل بر غزلیات، قصاید، مثنویات، قطعات، رباعیات و دیگر منظومات اثر ابوالقاسم سالاری (حیران) است که در سال 1358 در قم منتشر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

58fb7dd6c3d33.PNG

دیوان کاتبی نیشابوری «ترشیزی» (غزلیات)

محمد بن عبدالله کاتبی نیشابوری «ترشیزی»

‌محمد بن عبدالله کاتبی نیشابوری «ترشیزی» (839 هـ.ق) از شاعران بزرگ قرن نهم هجری است که قدر وی چنان که باید و شاید شناخته نشده است. این کتاب دربرگیرنده غزلیات دلنشین و زیبای اوست که از نظر نوآوری و مضامین تازه، ابداع تصاویر شاعرانه و اشتمال بر معانی بلند کم‌نظیرند. از ویژگی‌های اشعار او توانایی و مهارت اعجاب‌انگیز او در خلق معانی و رعایت قواعد سخنوری و حتی در مشکل‌ترین التزامات است و کاتبی را از این نظر شاید در ادب فارسی بتوان بی‌نظیر دانست؛ زیرا نه‌تنها مثنوی‌هایی سروده که تمام اشعار آنها ذوبحرین و ذوقافیتین است و در همه ابیات مثنوی ده باب نیز صنعت تجنیس به کار برده، بلکه در به‌کارگیری بعضی تکلفات و التزام‌های دشوار زبانزد است.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان نظم/شعر کلاسیک/غزلیات
کتاب